Inlägg 143: 7 – 10 dec 1963

Amerikakofferttransporten

Samtidigt med att jag förberedde och skickade pappas födelsedagspaket och sedan mitt julpaket till dem båda, så gick det en försändelse i andra riktningen också. Jag hade ju anlänt med Kungsholm i sällskap av sex små kollin, som jag, vilket du säkert minns, kunde hantera själv enbart med ett visst besvär. Men en ung mans liv får i allmänhet inte plats i sex handkollin, utan det hade blivit kvar en massa kläder och annat jox i Sverige. När det stod klart att jag skulle stanna i Amerika, så hade pappa packat ner alltihop i en så kallad amerikakoffert, som alla burgna borgare förde med sig vid längre båtresor. Ofta var sådana koffertar fyllda med klänningar och frackar och kostymer, koftor och skjortor och schalar, i kort allt det nödvändigaste för ett ståndsmässigt liv under en vecka eller två till sjöss. Ibland hade man många sådana koffertar, och de placerades då i svitens uppackningsrum och kunde öppnas som garderober närhelt ett nytt garnityr var av nöden.

B0143_1,CSDF,MAPA,PappaPackarMinAmerikakoffertOchEnLåda,SG,1963

Pappa packar min amerikakoffert och en låda, Örebro (1963)

Min amerikakoffert var mycket mera anspråkslös. Den färdades som fraktgods med m/s Husarö, och det var min granne Margaretha Zeldeby i Biskopsgården – hon som övertog min våning för sin son – som hade ordnat med frakten. Husarö hade byggts i Oskarshamn år 1961, och hon skulle komma att få trampa de sju haven i trettio år – efter 1976 som det kinesiska fartyget m/s Le Du – innan hon höggs upp i Chittagong i Bangladesh. Ack, dessa båtöden!

B0143_2,RINT,MSHusarö

M/S Husarö (internet)

Husarö anlände till Newarks hamn i Nya Jersey den 7 december och jag kunde få hämta kofferten där. Men jag anlitade i stället en firma för att göra det. Sällan slår jag på stort, men detta var ett sådant tillfälle. Den 10 december fick jag en speditionsfirma att, för den i mitt tycke ohemula summan av 143 kronor, tulla kofferten och frakta den till Femte avenyn 30. Jag fann den mitt i vårt vardagsrum – med järnband runt om för att hålla ihop den. De hade nämligen fått bryta upp låset i tullen, därför att glömska lilla jag inte hade gett dem nyckeln till det. Och det var inte bara kofferten som kom – där stod också en låda med det som inte hade fått plats i kofferten.

Inuti hittade vi först tre presentliknande paket, ett platt, ett fyrkantigt, och ett tubformat, och dem lade jag oöppnade på en hylla i väntan på julen. Sedan var det kläder och böcker och fotoramar för diabilder och mycket annat att hitta plats för, men DaNi ordnade till det så att alltihop på något sätt försvann ur åsyn. Vart kofferten tog vägen vet jag inte, men man kan tänka sig att den förvandlades till ytterligare en exotisk dekoration i det överlastade vardagsrummet.

Published in: on 2009/11/09 at 21:58  Kommentera  

Kommentera

