Inlägg 281: 23 jan 1965

Lantgårdsfunktionskvarhållandet

På den här nytagna bilden från internet ser du kontorsdelen av Wallbergs fabriker i mitten. Det var bakom alla dessa fönster, som jag ovetande hade min publik den vinterdag, som jag just har berättat om. Till vänster ser du en bit av verkstadslokalerna, som sedan sträckte sig ned till och längs ån bakom kontorsbyggnaden. Det var bara en grusplan framför fabriken i stället för bildens obelisk, bilar och gräs.

Wallbergs Fabriker, Slottsmöllan, Halmstad (internet)

Om man gick till vänster förbi fabriken så kom man strax till lantgården. Den hade huvudsakligen två längor, en för hästar och en för kor. Hästlängan hade minst ett dussin hästar, stora kraftiga ardenner, som arbetade hela dagarna med att dra vagnar och harva jord på fälten däromkring och vad annat hästar gjorde när motorfordon och motoriserade maskiner fortfarande var överdådig lyx – och för övrigt ändå inte hade kunnat användas utan bränsle på grund av kriget. Resten av hästlängan var, vad jag förstod, lador med hö för kreaturen under vintern. I kolängan stod det ett dussin kor eller två, de mjölkades varje dag, och på sommaren skulle de ut på ängarna och beta. Det fanns också en svinstia med grisar i samma länga som korna.

Mitt i triangeln skapad av de två längorna och Nissan låg det en gigantisk gödselhög, som för ovana människor stank upp hela trakten. Gödslet kom från stallarna och användes förstås som gödsel ute på lantgårdens åkrar runt omkring, precis på samma sätt som agrikultur och boskapsskötsel i alla tider, fram tills nyligen, förenats i symbios på varenda lantgård. Jag har så många minnen från lantgården, att jag måste ha tillbringat det mesta av min tid som parvel just där.

Bakom hästlängan gick det en liten väg mot gården Frännarp på andra sidan ån. Den vägen heter i dag Sofiebergsvägen, vilket är ett för mig helt obekant namn. Den korsade Nissan på en gammal fin stenbro som var verkligt vacker. Du får en bild av två av de tre brospannen, och en annan bild tagen uppe på bron där jag cyklar med Diddi Petterson, en tonårig familjevän, som senare i livet blev en känd textilkonstnärinna vid namn Ingrid Dessau.

Slottsmöllebron över Nissan, Slottsmöllan, Halmstad (internet)

Med Diddi Pettersson på bron över Nissan, Slottsmöllan, Halmstad (1941)

Textil av Ingrid Dessau (internet)

Medan vi bodde på Slottsmöllan så blev det en bro till för samma väg strax efter den gamla. Det fick nämligen grävas en särskild fåra för vattnet till det nya kraftverket. Den bron blev modern och tråkig, och här ser du den på en bild, där pappa – i ljus kostym i mitten – visar kraftverket för en grupp besökare. Och på den sista bilden ser du mamma och mig på bron tillsammans med vår älskade engelska setterhund Ena.

Pappa med en besökargrupp framför bron över Kraftverksrännan, Slottsmöllan, Halmstad (1941)

Med mamma och Ena på bron över Kraftverksrännan, Slottsmöllan, Halmstad (1941)

Published in: on 2010/01/18 at 15:30  Kommentera  

Lämna en kommentar