Inlägg 406: 16 aug 1965

Barnafödselskostnadsjämförelsekonsekvenserna

När man sitter ensam i sin bil klockan 06.00 en mulen måndagsmorgon, så antingen längtar man tillbaka till sin goda säng på motellet eller också funderar man ut ett sätt att använda denna obekväma situation till något användbart. Jag kom att tänka på att jag egentligen hade tillräckligt med tid att köra ner till Englewood och träffa Lennart Karlsson – jag skulle ju inte börja arbeta förrän klockan 12.00. Och även om vi hade hört av varandra så hade vi ju inte träffats alltsedan de hade varit i Nya York före Seattleäventyret. Vilket var åratals sedan – nåja, det kanske närmare bestämt rörde sig om fyra och en halv månader – det är väl inte så noga, men det kändes som åratal.

Jag körde hem till mitt rum, ringde dem – klockan 06.15 blir folk alltid så glada när telefonen ringer – och föreslog att vi skulle äta frukost tillsammans och sedan kunde han få visa mig sitt kontor. Han sade genast att jag skulle komma hem till dem på frukost, men det avstyrde jag när jag hörde Lisbeth hojta i förfäran i bakgrunden. Det är inte så lätt att få ett hem representationsiordningställt på en timme om man är en i Sverige uppfostrad husmor.

Lennart gav mig detaljerade instruktioner för hur jag skulle komma till ett lämpligt frukostställe nära volvokontoret. Vi skulle träffas klockan 08.30, så jag hade gott om tid att köra fel – vilket är lätt att göra i dessa krokiga förstäder. Lennart hade Lisbeth med sig, och jag passade på att under måltiden smyga in att min bäste kompis nu hetter Ed och inte DaNi. Hur jag gjorde det utan att misstänkas för några otillbörligheter minns jag då rakt inte – men folk byter väl ut sina vänner då och då?

LeKa och LiKa vid frukost nära Volvo, Englewood (1965)

Jag fick veta att Lisbeth väntade barn i november och att de hade beslutat att hon skulle åka hem till Sverige för födseln. Jo, Lisbeth använde faktiskt orden ‘hem till Sverige’ – jag lade märke till det och fick känslan att hon inte riktigt betraktade sig som hemma i Amerika. Hon hade redan bokat sin biljett för att flyga med SAS den 2 oktober, och hon skulle bo hos sin mamma – Lennart skulle stanna kvar här och arbeta.

Lisbeth var övertygad om att vården var mycket bättre där och visste att det inte skulle kosta henne något alls – hon hade fått veta hur hutlöst dyr en barnfödsel är i Nya Jersey. På något vis fick jag intrycket att Lennart inte var riktigt med på reseidén, och jag, som inte hade fött så många barn, satt bara och lyssnade till allt elände som strejtfolk måste dras med. Det är allt gott att vara bög.

Sedan gick vi alla till hans kontor fem minuters gångväg därifrån.

Det blev till att skaka tass med hans chef och litet småprat om ingenting. Det var verkligen ett ovanligt kontor med amerikanska mått mätt. Sverige låg oerhört långt före i kontorsinredning, åtminstone på den tiden.

Published in: on 2010/03/15 at 08:38  Kommentera  

Kommentera

