Inlägg 666: 17 sep 1966

Nedreseklimatförändringsupptäckten

I korridoren på väg tillbaka vågade jag mig på att öppna en balkongdörr för att få känna på hur det var utomhus. Det var hårt att få upp dörren, för vinden låg på, men jag lyckades ta två bilder därifrån av den fantastiska utsikten över absolut ingenting och flydde sedan in igen.

Kvick titt utomhus från en balkong, Jungfruoket (1966)

Öde och bara vitt därute, Jungfruoket (1966)

Vid entrén till hotellet från stationen stod en kvinna och kämpade med att stänga igen dörren efter sig, men blåsten från korridoren var henne övermäktig. Jag tog först en bild av henne mot löfte att hjälpa till med dörren efteråt. Med gemensamma krafter fick vi igen den, och hon sade att hon hade kommit upp med morgontåget i tron att det häruppe skulle vara ovanför molnen. Men det var det inte: ”Kommer det att bli såhär hela dagen?”

”Jag tror att det klarnar upp snart”, spådde jag och gav henne också orsaken till att jag trodde så: ”därför att utsikten häruppifrån är vidunderlig.”

Anländande kvinna söker stänga dörr i blåsten, Jungfruoket (1966)

Jag hoppades att jag hade lyckats trösta tanten. Men nu var det dags att få upp Ed. Det visade sig emellertid att han redan var uppe, hade klätt på sig och packat de få saker vi hade med oss hit upp.

”Jag känner mig bra – inte alls yr och illamående”, sade han. ”Bara litet knäsvag.”

Tåget stannade vid de två tunnelstationerna med sina utsiktsställen, men inte en enda passagerare steg av. Man kanske skulle ha kunnat se något, men dels hade alla sett utsikterna på vägen upp i vackert väder och dels var det kallt och rått nu.

När vi kom till Eigerglaciären, den första utomhusstationen, så fick vi se gårdagens gröna fält helt översnöade. Vi fick vänta där på ett mötande tåg på väg uppåt. Man undrade litet om det fanns någon tok ombord på det en sådan här dag.

Tågmöte vid Eigerglaciären, Jungfrubanan (1966)

Ed var återställd men inte pigg, så det var jag som fick stå för hela fotograferingen. Och det var ju järnvägsbilder, så det var ett kärt besvär. På en bild ser man spåret ner mot Lilla Scheidegg – man kan skönja byggnaderna i bakgrunden – och man kan också se ett litet godståg framför oss.

Litet godståg på spåret mot Lilla Scheidegg, Jungfrubanan (1966)

På bilden strax före Lilla Scheidegg kan man se spåret i snön neråt.

Fortsatta spåret ner från Lilla Scheidegg, Jungfrubanan (1966)

Men tittade man rätt neråt därifrån kunde man se det som vi nu längtade efter – barmark. Den ser ut som ett svart hål på bilden.

Barmark skymtar just före Lilla Scheidegg, Jungfrubanan (1966)

betytt någonting här – och klockan var 13.00 mitt på dagen. Trots allt detta var det bara 5 ynkliga plusgrader därute, och en iskall vind piskade mig i ansiktet. Jag kom snabbt in igen.

betytt någonting här – och klockan var 13.00 mitt på dagen. Trots allt detta var det bara 5 ynkliga plusgrader därute, och en iskall vind piskade mig i ansiktet. Jag kom snabbt in igen.

Vid tågbytet i Lilla Scheidegg hade vi återigen tio minuter på oss, och vi tog en snabb sväng bort till gårdagens soliga plan framför hotellen. Den såg nu i blötan allt annat är inbjudande ut. Där fanns ingenting kvar. Alla konditoriborden och parasollerna var borta, den rara hunden och hans matte och alla andra människor likaså. Bara kuggstångstågen var kvar.

Återbesöker planen framför hotellen, Lilla Scheidegg (1966)

betytt någonting här – och klockan var 13.00 mitt på dagen. Trots allt detta var det bara 5 ynkliga plusgrader därute, och en iskall vind piskade mig i ansiktet. Jag kom snabbt in igen.

Stationen, Lilla Scheidegg (1966)

Published in: on 2010/08/08 at 07:37  Kommentera  

Kommentera

