Inlägg 1.007: 3 – 10 jun 1967

Sexdagarskrigföringstidstillräckligheten

Ett brev till Sverige som jag hade lagt på den 1 juni kom tillbaka till mig – otillräcklig frankering. Det var inte likt mig. Jag var så noga med sådant, men nu hade jag verkligen inte skött mig. Jag hade läst i tidningen redan när vi kom hem från Montreal, att utlandsbrev hade gått upp med en 25-öring den 1 maj, och sedan totalt glömt bort det. I en hel månad hade jag alltså fortsatt med det gamla portot, och det hade posten snällt accepterat. Men nu fick det vara nog, ingen mera barmhärtighet. Jag mumlade ”Förlåt mig!”, klistrade på ett extra frimärke, och då gick det förstås bra.

Nytt utlandspostfrimärke, 1967 (internet)

Domedagspaniken för vad som kunde hända i Mellanöstern försvann, särskilt efter den verbala skottlossningen mot det sovjetiska fartyget och dess snöpliga reträtt. Folk undvek inte längre hörnet av Broadway och Murgatan.

Över sabbaten var allt lugnt. Alla tog ledigt, inklusive de olika nationernas militär. Men så kom måndagen. Sju amerikanska TV-journalister med kamerafolk i tåg flögs ut till USS America för att filma och visa allt som hände för världen att se. Och vad som hände var att Israel anföll Egypten och Jordanien och Syrien på en och samma gång. Det var nu öppet krig i mellanöstern.

Sovjetunionen höll sig undan och Amerika filmade från sitt höga däck.

En allvarlig incidens inträffade den 8 juni då ett amerikanskt militärt väderforskningsfartyg, USS Liberty, attackerades av israelitiska torpeder och förlorade 34 man. Fartyget bogserades till USS America, där 75 skadade togs om hand i dess rikhaltiga sjukvårdsanläggning. USS Liberty, ett gammal skrangligt skepp, var i hemlighet utrustat med förstklassig radioapparatur och hade haft som uppdrag att spionera på hemliga militärmeddelanden, men detta offentliggjordes inte förrän mycket längre fram i tiden.

USS Liberty efter torpederingen, 1967 (internet)

Efter bara sex dagar var kriget slut. Israel fick Västbanken från Jordanien, Golanhöjderna från Syrien, och Gazaremsan och hela Sinaihalvön från Egypten. Inte för att befolka med israeler utan för att förhindra hotfulla främmande trupper att vistas där. Avsikten var att göra samlivet med de omkringliggande arabstaterna säkrare och lugnare.

Israel före och eftert sexdagarskriget, 1967 (internet)

Vi kunde andas ut i Nya York. Sovjetunionen hade betett sig snällt som ett lamm.

Published in: on 2011/01/18 at 10:29  Kommentera  

Kommentera

