Inlägg 1.130: 26 jul 1967

Födelsestadsgenomsvepandet

Det fanns en liten klosett – just denna kallades så – på övre våningen med en historia förknippad. Därinne fanns det bara rum för en toalettstol med tanken uppe vid taket, och ett diminutivt handfat. Dörren gick förstås utåt – det skulle ändå inte ha gått att öppna den inåt – och den vette mot en smal korridor. Lutande mot väggen framför klosetten förvarades ett hopfällt spelbord.

En förmiddag benyttjade sig faster Lily av klosetten, och därvid hörde och kände hon att spelbordet föll mot klosettdörren och kilades fast ett par decimeter ovanför golvet. Faster var fast. Hela dagen. Jag kunde breda ut texten om hur dagen gick och hur det hela avlöpte, men där låter jag din fantasi spela.

Ed var glad att han blev så varmt välkomnad av faster Lily. Det gjorde honom litet mindre rädd för Örebro.

Efter en timme hos faster Lily lämnade vi Stockholm bakom oss och anträdde den sjunde etappen på vår bilresa, från Stockholm till Göteborg, och här ser du den delen av resan på omslagspapperet.

Vår körning från Stockholm till Göteborg (1967)

Det var litet knepigt att slingra oss norråt till Enköpingsvägen, men med litet lokalsinne och några skyltar här och där klarar man sig alltid. Vi körde genom Västerås vid 18-tiden, och jag nämnde för Ed att det var där jag föddes en gång för länge sedan.

Sover på enmånadsdagen, Solvägen 7, Västerås (21 okt 1934)

Jag hade bott de första åren av mitt liv på Solvägen 7 och aldrig återkommit dit efter det att vi flyttade därifrån. Emellertid har jag funnit en bild som pappa tog år 1931 när de flyttade in i det huset och jag inte ens var påtänkt.

Solvägen 7, Västerås (21 dec 1931)

Jag har till och med funnit en lämplig bild av pappa och mamma från tiden före mig.

Mina föräldrar, Västerås (Okt 1932)

Om vi bodde på övervåning eller nedervåning vet jag inte. Vid riktigt unga år vet man ju inte skillnaden, för man bärs ju eller rullas omkring överallt. Vilket inte alltid är så behagligt som man kan tro, som synes på mitt ansiktsuttryck.

Missnöjd med mitt fordon redan efter åtta månader, Västerås (25 maj 1935)

Vi sökte förstås inte upp Solvägen 7, men stora vägen gick rätt förbi ASEA:s huvudkontor med det karakteristiska tornet – och det var ju på ASEA som pappa arbetade, även om det inte var just där. Här har du en internetbild av ASEA:s hjärta så som det såg ut för länge sedan.

ASEA:s huvudkontor i gamla tider, Västerås (internet)

Alla dessa utvikningar i Västerås sinkade oss inte en enda minut, för det rörde sig ju bara om ord och bilder från gamla tider.

”Vad är det där?” undrade Ed när han i Örebro fick syn på vattentornet Svampen på höger sida.

Vattentornet Svampen, Örebro, 1967 (vykort)

”Vilken fin gammal fästning!” utbrast han några minuter senare när han hade slottet till vänster.

Slottet, Örebro, 1967 (vykort)

Vi stannade utanför Södra Skyttegatan 8 precis klockan 19.30.

Published in: on 2011/04/08 at 11:24  Kommentera  

Lämna en kommentar