Inlägg 1.316: 30 mar 1968

Fiskhamnsmuseet

Så kom det efterlängtade veckoslutet. Vintern hade varit lång och fylld med strapatser, som till exempel mitt arbete från morgon till sena kvällen varenda dag utan avbrott hela februari månad – vilken till råga på allt hade 29 dagar eftersom det ju var skottår. Vi skulle nu ut på landet i bil, om än bara på två dagar, och de var helt oplanerade – vi bara körde rakt fram. Att det skulle bli Nya England hade vi förstås gjort upp, för annars hade vi inte vetat hur vi skulle ge oss ut ur Nya York.

Vi körde österut längs kusten. Jag hade kanske vaga planer på Provinsstaden ute på Torskudden, för det var något inuti mig som pockade på att tillsammans med Ed få återuppleva allt från mitt tidigare liv. Jag vet egentligen inte alls vad detta berodde på, för jag själv hade inget behov att uppleva Eds tidigare liv.

Men på Torskudden hade jag varit en gång med DaNi (se inlägg 258), och jag är säker på att bilen den här gången styrdes ditåt helt automatiskt. Vi kom emellertid inte såpass långt den här gången, för efter ett par timmar såg vi stora skyltar om något sevärt som hette Mystics hamn. Det skulle finnas fartyg där från gamla tider, och sådant lockade ju alltid en göteborgare. Skulle vi ge oss dit?

Ed hade liksom jag aldrig hört talas om den platsen, så vi svängde av ditåt. Och det visade sig att vi hade gjort ett trevligt val. Detta var något i stil med Gamla Sturbrobyn, som vi en gång hade upplevt tillsammans (se inlägg 402), fast här var det båtar i stället för kor. Jag sitter här  under skylten för att göra den litet mera personlig.

Sitter under skylten för Mystics hamn (1968)

Om hamnen var autentiskt sådan som den hade varit på 1800-talet var svårt att avgöra, men det låg en rad gamla handelsbodar utmed den lilla gatan och en rad gamla sjöbodar utmed vattnet. Ett stort antal gamla fiskebåtar och lastfartyg låg och guppade ute i vattnet. De flesta, om inte alla, hade ståtliga master för många segel. Just för den här bildens skull vågade sig Ed ut på en skranglig brygga med en ståtlig tremastare i bakgrunden.

Ed på en skranglig brygga framför en tremastare, Mystics hamn (1968)

Man fick gå ombord på varenda båt, och det var ingen trängsel – över huvud taget var det förvånansvärt få besökare så här på en lördagsmorgon på våren. Vi tog oss gott om tid och gick ombort på allt som flöt på vattnet.

Står på däcket på en tremastare, Mystics hamn (1968)

Ed i bogen på en tremastare, Mystics hamn (1968)

Detta fartyg hade transporterat passagerare över Atlanten. Jag var tacksam för att Kungsholm hade åtminstone verkat vara mera förtroendeingivande än denna spinkiga skepnad.

Passagerarfartyg, Mystics hamn (1968)

Även i gamla tider drog man upp sina småbåtar på land under vintern för att skydda dem från isbildning och annat elände. Här är en byggnad med småbåtar parkerade inunder.

Byggnad med småbåtar parkerade inunder, Mystics hamn (1968)

Published in: on 2011/11/20 at 10:50  Kommentera  

Kommentera

