Inlägg 1.347: 20 apr 1968

Bostonbesöksplaneringsavsaknaden

”Ska vi åka och titta på Boston?” föreslog Ed så där i största allmänhet.

Jag blev genast eld och lågor och tänkte på ett trevligt sätt att komma dit: ”Vi åker väl tåg, om du är med på det?”

Ed undrade hur snart vi skulle resa: ”Kanske redan nu på veckoslutet?”

Vi kunde ju resa dit redan på fredagskvällen, men då gällde det att hitta ett hotellrum vid midnatt och det vore kanske inte så lätt. Och efter en så sen kväll skulle vi nog inte bli färdiga för Boston mycket tidigare än om vi reste dit tidigt på lördagsmorgonen. Så jag sporde: ”Ska vi åka dit på lördag morgon och komma tillbaka på söndag kväll?”

Och med frågan: ”Vad ska vi packa med oss dit?” övergick diskussionen till de praktiska detaljerna. Och så var vi på väg.

Tåget till Boston tog fyra timmar, vilket för mig med tågdille var spännande, och Ed mådde också gott. Vädret var soligt mest hela vägen, fast det var rätt svalt i Boston. Det var en tripp på bara 350 kilometer och faktiskt mera österut än norrut, men vilken skillnad i klimatet vid den här tiden på året! Träden på Nya Yorks gator var redan ljusgröna, medan de inte hade en antydan till utsprickning i Boston.

Vi ordnade först med någonstans att bo, och sedan gav vi oss ut för att bese staden. Jag hade varit där i ett par timmars tid bara några veckor efter min ankomst till Amerika (se inlägg 70), men då var det med turistögon jag såg allting – nu fem år senare var jag ute för att besiktiga mina ägor, och det var något helt annat. Jag hade tänkt visa Ed runt i staden, men när vi kom dit visste jag inte alls vad vi skulle titta på och inte heller hur vi skulle finna det.

Jag kom undan den nesan genom att jag – till min evärdliga skam – planterade oss på en kommersiell turistrundtur med buss. Det var något som vi aldrig brukade göra, för ingen av oss tyckte om att vallas omkring som en skock får och bli tillsagda vad vi skulle titta på. Vi fick åka runt och titta till höger och titta till vänster och så till höger igen, och av och på bussen några gånger. Så kom vi till det venerabla krigsskeppet Gamla Järnsidorna, som jag på egen hand hade sett förra gången. Jag blev glad, för nu skulle Ed också få uppleva det.

Det officiella namnet på Gamla Järnsidorna är ‘Grundlagen’ (eng. Constitution). Denna tremastade fregatt byggdes år 1797 av trä och är officiellt fortfarande i aktiv tjänst, fast sedan år 1881 som museum. Den här första bilden har jag hämtat från internet, men resten av bilderna är tagna av oss själva.

Dramatisk bild av fregatten Grundlagen (internet)

Published in: on 2011/12/29 at 03:15  Kommentera  

Kommentera

