Inlägg 1.352: 21 apr 1968

Flaggtillkomsten

Efter gudstjänsten tog Ed den här bilden av Gamla Norrkyrkan från en liten park ungefär där Bostonmassakern hade ägt rum 1770. I det mulna vädret med tunga moln blev Eds bild tyvärr ganska mörk i jämförelse med Paul Reveres gravyr.

Gamla Norrkyrkan, Boston (1968)

På promenaden in mot Bostons nya centrum tog jag Ed med mig in i en souvenirbutik i ett gammalt hus, där jag hade varit vid mitt besök fem år tidigare. Jag hade då fått för mig att det huset hade tillhört Betsy Ross, moder till Amerikas flagga. Detta därför att denna butik var helt proppfull med flaggor i alla upptänkliga storlekar och även allehanda souvenirer som hade med henne att göra.

Betsy Ross syr den amerikanska flaggan (internet)

Nu visade det sig att detta inte alls var Betsy Ross hus – hennes låg i Filadelfia – utan det var i stället det hus som Paul Revere köpte sig 1770 för att få plats med sin stora familj. Nu fick jag äntligen ordning på mina kunskaper.

Är på väg till Paul Reveres hus tvärs över gatan, Boston (1968)

Betsy Ross var bekant med George Washington genom att hennes familj hade haft sitt kyrkbås näst intill hans, och eftersom hon var utbildad sömmerska och George Washington, i egenskap av härförare för den kontinentala armén, behövde en gemensam flagga för alla de 13 kolonierna, så anlitade han henne för att komma med ett lämpligt förslag.

Hon arbetade ut ett förslag med 13 vita stjärnor i ring på blå botten – jag undrar om hon stal den idén från EU? – och 13 horisontella band in omväxlande rött och vitt.

EU-flaggan i gott sällskap (internet)

Hemma hos sig i maj 1776 visar här Betsy Ross upp sitt förslag för godkännande av George Washington och hans rådgivare.

”Ja, käre Broder, vad tycker du om hennes förslag?” (internet)

Och här levererar Betsy Ross den färdiga flaggan hem till George Washington.

Betsy Ross levererar den färdiga flaggan hem till George Washington (internet)

Som det ville sig fann jag bland alla flaggorna i souvenirbutiken ett par litografier med Bostonvyer. Den ena av dem föreställde just de Båkkullegator som vi hade gått genom efter gårdagens bussrundtur och den andra Gamla Norrkyrkan i sin rätta omgivning. Du har redan sett båda. Vi ramade in dem när vi kom tillbaka till Nya York för att allt framgent pryda våra väggar. De hänger nu i min hall här i Palm Springs.

Nu började det dugga, så vi gick direkt till vårt hotell, hämtade bagaget och begav oss till stationen för att åka hem med första bästa tåg i stället för det tilltänkta sista kvällståget. Vi kom iväg klockan 17.00. Resan var helt normal i tre timmar tills vagnen fick kortslutning. Vi satt då i totalt mörker under timmen in till Nya York, men vi njöt faktiskt av att se allt upplyst passera förbi. Men utan ström till termostaten kunde inte uppvärmningen slås av, så där satt vi i skjortärmarna och svettades i hettan tills vi äntligen kom till Nya York klockan 21.15.

Published in: on 2012/01/02 at 02:08  Kommentera  

Kommentera

