Inlägg 1.369: 19 – 25 maj 1968

Söderhavshägringsupplösningen

På söndagen kom jag att tänka på att det nu hade gått länge nog sedan kamrern på Thomas Motors – den bilfirma som hade övertagit Yonkers Fords lokaler – den 26 mars så snällt hade skrivit sitt brev till Ford i Detroit om min begäran om återbäring av den inbetalda bilskatten (se inlägg 1.312) för pappas Mustang. Nu var det allt dags för mig att lägga på ett kol. Jag skrev därför på kvällen ett brev till samme kamrer hos Ford, som Thomas Motors hade kontaktat, och jag bestämde mig redan nu för att igen skriva dit, om jag inte hade fått något svar redan samma vecka. Stora företag måste man alltid knuffa och puffa på. Utom IBM, förstås.

Men kan man tro – jag fick svar från Ford redan på lördagen. Det hade jag faktiskt inte väntat mig. Nåja, det var ett lättskrivet brev: ”Saken är under utredning.” – Nu gav jag Ford i mitt stilla sinne två hela veckor på sig för att utreda detta komplicerade ärende, men sedan skulle jag stöta på igen.

På måndagsmorgonen kallade Tom Mierswa in mig på sitt kontor. Jag hade förstås redan haft ett privat samtal med honom strax efter att han blev min chef den 1 maj, så vi var redan såta vänner. Nu blev vi ännu bättre vänner, för nu bjöd han mig på en resa till San Juan i Puerto Rico!

Han började med att säga att hans uppfattning om arbete var att det skall vara roligt och inte bara en plikt. Och sedan frågade han mig om jag kunde vara borta från min kund Shearson-Hammill i två veckors tid. Jag sade som det var, att just nu var jag tvungen att köra igång med testningen av vårt program – ja, det gällde Mäklar-CCAP igen, vad annat? – för Shearson-Hammill hade precis fått sina nya maskiner installerade. Men om ett par veckor eller så skulle det nog gå bra. Och jag såg palmerna vaja i vinden och hörde vågorna slå i stranden med ett brak.

Men i San Juan behövde de hjälp just nu, så det gick alltså inte. Tom sade dock att nästa gång skulle jag åka dit ner, och då skulle han själv följa med, för han ville också åka dit på firman vägnar på ”semester”. Jo, jag försäkrar – han använde just det ordet. Jag visste från Alyce Chobanian – som var där på affärsresa året före – att takten på IBM-kontoret i San Juan var hektisk för Puerto Rico men likafullt slapp i jämförelse med Nya York.

Published in: on 2012/01/16 at 08:24  Kommentera  

Kommentera

