Inlägg 1.379: 31 maj – 2 juni 1968

Hyrbilskvalitetsförbättringshjälpsamheten

Jag blev heligt ilsken, och i Roanoke köpte jag ett nytt däck för det andra framhjulet så att de båda blev acceptabla. Däcket kostade 200 kronor, vilket med avsikt var mycket dyrt. När jag lämnade tillbaka bilen i Nya York lade jag upp de två nerslitna däcken på disken tillsammans med min räkning för det nya däcket.

”Är det sådana här däck ni hyr ut?” frågade jag retoriskt.

De sade: ”Å!” och ”Oj!” och sedan: ”Det var allt dyrt – hade ni fått bemyndigande att köpa ett däck?”

Då svarade jag: ”Hade ni bemyndigande att hyra ut en bil med sådana däck? Det är ju inte bara dålig service – det är ju olagligt att köra med sådana här däck”.

Det hade de ju inte, så jag fick mina 200 kronor utan vidare diskussion.

På lördagen körde Ed utan uppehåll från klockan 07 till klockan 15, och nu var det mest på små bakvägar i Västvirginien. Jag läste kartan och det gällde att i virrvarret av småvägar hitta sådana som skulle ta oss dit ville komma och samtidigt vara nyttiga för Ed att öva sig på.

Hans körteknik förbättrades mycket under den här trippen. Han visste, till exempel, inte att han skulle bromsa in före en kurva och inte i den. Det visste inte jag heller – jag hade bara alltid gjort det automatiskt, och det kändes konstigt när han inte gjorde det. Så jag lärde honom något som jag själv inte hade vetat om.

Klockan 15 hade Ed kört 350 kilometer och då tog jag över och körde tills vi nådde Cumberland i delstaten Maryland klockan 20. Det blev en sen middag, och vi sov extra gott efter en riktigt lång dag.

Både fredagen och lördagen hade varit varma och soliga, men på söndagen duggregnade det när vi vaknade. Jag sade att jag skulle köra så länge det regnade, så jag körde hela vägen hem. Vi tog motorvägen genom Pennsylvanien till Filadelfia och sedan motorvägen genom Nya Jersey hem till Nya York, inklusive Hollandtunneln. Den sista biten i Nya Jersey var ohygglig att köra med dimmig rök och sotiga skorstenar, och jag var glad att Ed inte körde.

Motorvägsmiljön genom New Jersey en solig dag (internet)

Vi kom hem klockan 16 och slapp därmed att trängas med alla andra bilar på väg hem efter helgslutet. Bilen gick på litet över 400 kronor i hyra, och vår bensin hade kostat oss 80 kronor. Allt som allt hade vi kört ungefär 2.000 kilometer på de fyra dagarna, varav Ed hade kört en bit över hälften.

Det hade varit en verkligt trevlig och nyttig fyradagarsutflykt, och Ed blev van vid bilratten. Nästa tripp av den här sorten skulle vi kanske göra över oavhängighetsdagen den 4 juli – på en torsdag, precis som nu. Vi tänkte oss att kanske köpa ett tält och köra upp till Adirondacksparken i norra delstaten Nya York.

Published in: on 2012/01/23 at 07:49  Kommentera  

Kommentera

