Inlägg 1.383: 5 – 8 jun 1968

Begravningsmässan

Robert Kennedy överfördes sedan till ett sjukhus några kilometer därifrån och genomgick genast operation under fyra timmar. En av kulorna hade avfyrats bakom Kennedys öra på tre centimeters avstånd och splittrats inne i hjärnan. Han avled efter 26 timmar, klockan 01.44 lokal tid.

Robert Kennedy, 1964 (internet)

Efter den nödvändiga rättsmedicinska obduktionen flögs hans kvarlevor till Nya York dagen därefter, och på lördagsmorgonen ägde begravningsmässan rum i S:t Patrikskatedralen. Brodern Edward Kennedy höll griftetalet, och om du klickar här får du höra avslutningsdelen av detta.

Edward Kennedy ger griftetalet för sin bror Robert, S:t Patrikskatedralen, New York, 1968

Under begravningen sjöng popsångaren Andy Williams ‘Ave Maria’ och också ‘Republikens drabbningshymn’ (eng. Battle Hymn of the Republic). Här kan du klicka för att höra honom sjunga hymnen i en studioinspelning, som såldes i skivomslaget på bilden härnedan. Kom ihåg att genast klicka bort annonseringen som tyvärr föregår sången.

Andy Williams på ett skivomslag, 1968 (internet)

Eftersom det är en marsch för att egga upp soldaterna till drabbning är texten väl krigisk för min smak, men ändå griper melodin direkt tag i mitt inre. Här nedan  är båda sidorna av omslaget till den 45-rpm skiva som jag 1968 köpte för att ha som minne. Jag har den kvar i sitt omslag, helt oanvänd, för jag har aldrig haft någon grammofon att spela den på. Sådana finns nog inte längre att få tag i, men det finns ju numera så mycket annat att lyssna på. Fast min oanvändbara skivinspelning är den äkta varan, från själva begravningsmässan.

Skivomslag för sång vid Robert Kennedys begravning, S:t Patrikskatedralen, New York (1968)

Baksidan av skivomslag för sång vid Robert Kennedys begravning, S:t Patrikskatedralen, New York (1968)

Det finns otaliga inspelningar av Republikens drabbningshymn på internet, av solister, körer och orkestrar, med naturscener, historiska bilder och vajande fanor som bakgrund. Jag valde ut två av dem ovanpå Andy Williams stillsamma framförande, nämligen en med bara hymnens engelska text, så att du kan följa med och sjunga om du vill. För den videon klickar du här. Och sedan en pampig körversion med vackra höstbilder av Amerikas natur att vila ögonen på. Detta får du om du klickar här.

Jag tycker mig minnas samma melodi från mina barndomsår, då benämnd ‘Halta Lottas Krog’. Här är den enda inspelning av den svenska ‘versionen’ som jag kunde finna, och den är utförd på på munspel. Den passar inte alls in i sammanhanget mitt i begravningen, så jag rekommenderar dig inte att lyssna på den just nu. Åhörarna på videon verkar också mer än lovligt uttråkade. Men klicka gärna här om du vill ge dig på den.

Published in: on 2012/02/03 at 12:31  Kommentera  

Kommentera

