Inlägg 1.386: 9 – 17 jun 1968

Tältningsidéavstyrandet

Jag hade läst Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning lika noga och med samma intresse under tidigare år, men i den stod det bara en fjärdedel så mycket, så den tog bara en halv timme att avverka.

Göteborgs Handels- och Sjöfarts-Tidning (internet)

Undra då på att världen hade verkat vara så mycket mera rikhaltig nu under de senaste åren! Det var ingen skillnad på världen – det var bara jag som inte tidigare hade känt till så mycket om allt det som hände därute. Om jag hade läst Nya Yorks Tidender redan i gymnasiet så hade jag säkert blivi (1) ännu sämre i latin, men (2) mycket bättre på den årliga nutidsorienteringen. Det var ett prov som man frivilligt deltog i, om jag minns rätt. Man fyllde i en blankett – samma blankett och samma klockslag för hela Sverige – med svar på ett hundratal frågor, allt om sådant som hade stått att läsa i tidningen under året och som inte hörde till läroplanen i skolan. Frågorna rörde sådant som politik, jordbävningar, sport, affärsvärlden, bilmodeller, maträtter, schlager, epidemier, priser, filmer, olyckor, klädmode – ja, allt sådant som aldrig betygsattes och som man därför inte kunde ägna mycket av sin tid åt.

På måndagen fick jag ett brevkort från pappa, där han sade att han hade köpt räknesnurran för mig i pappershandeln. De skulle skicka den direkt, så att jag inte behövde betala den svenska omsättningsskatten. Det var väl fint, tänkte jag, för då behövde han inte heller gå till posten och skicka paketet heller. Man skulle allt ha föräldrar litet här och där i världen – det vore jättepraktiskt.

Brevkortet hade han frankerat med 65 öre – tänk vad allting hade gått upp i pris! Och ännu mera porto satt det på ett brev från mamma som kom en vecka senare. Hon tyckte inte alls om att vi skulle ut och tälta. Nej, inte för att vi skulle bli rånade av banditer eller uppätna av vilda djur här i det konstiga landet – men för allt det arbete som behövs för att sätta upp och ta ner ett tält, och är det soligt ute så är det hett i tältet och är det kyligt ute så fryser man i tältet, och om tältet är vått av regn så måste man sätta upp det därhemma så att det kan torka ordentligt och för det krävs det plats. På taket? – Oj då! Jag är så lättpåverkad, och när jag pratade med Ed om saken så var han också sisådär. Alltså: inget tält.

Tältet som inte blev (internet)

Att bli rånad av banditer kanske inte längre skulle förbli något som man behövde tänka på när man tältade ute i naturen. Amerika hade ju i alla tider varit Vilda Västern, men nu efter nedskjutningen av Robert Kennedy hade det plötsligt blivit en fantastisk omsvängning i folks syn på privata skjutvapen. Se bara på omslagssidan av tidskriften Time för den 21 juni 1968!

Omslaget till tidskriften Time, 21 juni 1968 (internet)

Published in: on 2012/02/06 at 09:15  Kommentera  

Kommentera

