Inlägg 1.388: 17 jun 1968

Huvudstadsbesöksplaneringsnoggrannheten

Eds körkort hade kommit helt oceremoniöst med posten i ett vanligt brev, och nu ville han ut på vägarna igen för att pröva det. Det gladde mig, för jag hade sett fram emot att få sitta vid sidan ibland och låta honom sköta trafiken. Så vi pratade om vart han skulle köra mig. Han tyckte om att köra på motorvägar och jag längtade efter att få se Washington ordentligt – det hade alltid varit så bråttom där. Dessa önskningar kunde faktiskt kombineras rätt bra – det skulle bli Washington nästa veckoslut.

Jag beställde en bil som vanligt på Universitetsplatsen, och dessutom ringde jag och bokade ett rum nära infarten till Washington. Det blev ett relativt billigt motell som hette Travelodge. Det var en stor kedja av motell, alla nybyggda och likadana – men eftersom vi inte avsåg att tillbringa tiden i Washington med att sitta på rummet och beundra gardinerna så var Travelodge precis rätt för oss.

Vi läste på ordentligt om Washington så att vi skulle kunna hålla igång så effektivt som möjligt när vi väl var där. Med karta och broschyr över staden satt vi och valde och vrakade bland sevärdheterna – vi hade två dagar på oss allt som allt, och fem timmar gick bort från vardera dagen för bilkörningen. I stora drag såg våra planer ut så här.

Det var cirka 400 kilometers väg dit, så med en genomsnittsfart på 80 kilometer i timmen borde det räcka med fem timmar att komma dit. Om vi alltså startade vid 07-tiden på lördagsmorgonen kunde vi räkna med att vara där vid 12-tiden och ha halva dagen kvar för att se oss omkring. Vi tänkte börja med att ströva genom Nationsparken (eng. National Mall), en lång, smal park som löpte tvärs genom staden västerut från riksdagshuset (eng. Capitol building), och sedan fortsätta över bron till Arlingtons militärbegravningsplats. Där hade ju Robert Kennedy just lagts till vila intill president John Kennedy – vars grav jag ju råkade komma till bara några dagar efter det att han hade mördats 1963 (se inlägg 141). Jag hade också sett den året därefter tillsammans med mina föräldrar.

Efter det tänkte vi gå tillbaka till vårt hotell men då välja andra gator än på utvägen. Om vi kände oss pigga nog kunde vi gå ut och uppleva staden på kvällen – fast vi var ju rätt blaserade, då vår egen stad var många gånger större. Vad vi inte tänkte göra var att söka upp några bögtillhåll – varför skulle vi göra det i Washington, när vi nästan aldrig gjorde det i Nya York?

Published in: on 2012/02/22 at 09:46  Kommentera  

Kommentera

