Inlägg 1.389: 17 – 18 jun 1968

Niagarafallsplaneringshotet

På söndagen tänkte vi börja med att ta bilen och köra till Vernonberget (eng. Mount Vernon), en liten stad 25 kilometer söder om Washington för att titta på president George Washingtons privata herrgård ute på landet. Sedan skulle vi åka upp till toppen på Washingtonmonumentet, en hiskeligt hög obelisk mitt i Nationsparken framför Vita huset. Efter det skulle vi ha gott om tid kvar för att gå runt i huvudstaden så länge det var dagsljus – och sedan köra hem på kvällen.

Redan nästa dag utsattes våra Washingtonplaner för ett allvarligt hot. Ed kom hem från arbetet och berättade att han skulle ut på en revisionsresa igen, den här gången till, av alla platser, Niagarafallen! De låg i västligaste delen av delstaten Nya York och på gränsen till Kanada. Såpass mycket visste jag – men jag hade inte haft en aning om att det fanns någonting annat där än ett vattenfall, till exempel något som Eds företag Allied Chemical ville skicka min älskling till som del av hans arbete.

Niagarafallen (internet)

Det var ett ställe som ingen av oss någonsin hade tänkt på, trots att det ju var ett av Amerikas största turistmål. Varför hade vi inte kört dit någon gång under våra tre långa år tillsammans? Jo, trots att det låg i delstaten Nya York var det alldeles för långt att köra dit över ett veckoslut. Och för en långhelg låg det för nära – vid sådana tillfällen lockade oss söderhavet betydligt mera.

Ed skulle flyga till Buffalo redan på torsdag morgon, hyra en bil där och köra 50 kilometer till Niagarafallen för att, som han sade, ”godkänna några blanketter”, bo över natten och sedan flyga tillbaka på fredagsmorgonen. Jag undrade i mitt stilla sinne om det verkligen skulle behöva flygas någonstans bara för att godkänna blanketter – det gick väl post i fridens namn? – men det rörde mig ju inte ett dugg. I stället för att bekymra mig om Allied Chemicals administrationsutgifter gladde jag mig åt att Ed skulle få en härlig resa och ett praktiskt tillfälle att öva sig i bilkörning på egen hand, nu när han äntligen hade fått sitt riktiga körkort.

”Tycker du att vi skall inställa Washington, eller tror du att du orkar med det redan dagen efter dina strapatser?” undrade den försiktige generalen.

Så klart att han skulle orka med det – Buffaloresan var spännande men skulle inte ta död på honom. Oj, vad jag hade velat få uppleva vattenfallet tillsammans med honom. Men han bara skrattade – han skulle vara upptagen med sitt arbete hela dagen där, så det skulle inte alls bli tid för något vattenfall.

Published in: on 2012/02/22 at 10:03  Kommentera  

Kommentera

