Inlägg 1.390: 20 – 22 jun 1968

Washingtonankomsten

Nu var jag verkligen glad över all den träning som Ed hade fått under den långa bilkörningen i slutet av maj. Hans affärsresa skulle gå som smort. Och det gjorde den. Ed flög med United Airlines från La Guardiaflygplatsen redan vid 08-tiden på torsdagen, så det var upp och hoppa klockan 06.00 – det krävs disciplin för att roa sig. Nästa dag när han kom tillbaka till Nya York gick han direkt till sitt jobb och kom hem i vanlig ordning på kvällen. Som det ville sig hade han haft gott om tid över för att köra till vattenfallen. Men han hade inte brytt sig om att göra det utan lämnade den upplevelsen till en annan gång, när vi båda var där. Var det inte hjärtknipande, så säg?

Min nyfikenhet om blanketterna kom aldrig upp i vår diskussion. Vi pratade förstås om allting som hade att göra med flygresorna, hyrbilen, vädret, hur det såg ut däruppe – men aldrig om dessa blanketter. Jag glömde helt enkelt bort att fråga. Och som jag hade undrat! Nu får jag leva med mina frågetecken. Och det går så bra så.

Efter att med avsikt ha fortsatt med tidiga morgnar och tidiga kvällar kom vi lätt upp klockan 06.00 på lördagsmorgonen. Vi fick vår bil som planerat klockan 07.00, och Ed ville att jag skulle köra den första biten, det vill säga genom Hollandtunneln. – ”Ingen fara”, tänkte jag, ”han kommer att göra det när han känner att han är mogen för det.”

Men på Nya Jerseysidan bytte vi, och Ed körde sedan hela vägen till Washington. Han var litet tveksam om att köra in i storstaden och till vårt hotell, men det var inte mycket trafik, så jag fick honom att klara av den svårigheten. För bilen fanns det en utomhusparkering på en innergård bakom motellet. Vårt rum var fullt acceptabelt och hade till och med en TV – som vi inte satte på en enda gång.

Jag har nu för avsikt att berätta om vad vi såg och upplevde i Washington och att visa upp det vi såg med hjälp av endast de bilder som vi själva tog. Våra små stereokameror gav oss naturligtvis inte lika skarpa bilder som du i dag kan finna på internet, och inte heller ger de ett representativt urval av allt som finns att se i Washington. Men det är ju inte avsikten – jag skildrar bara vårt eget turistiska besök där och ingenting annat. Dessutom kan jag garantera att allt som du ser på bilderna från Washington verkligen visar hur det såg ut där år 1968 just under detta veckoslut i juni.  Jag hoppas att du nu får ett trevligt besök i Amerikas huvudstad tillsammans med oss. För vi hade det själva verkligt trevligt.

Published in: on 2012/02/22 at 10:25  Kommentera  

Kommentera

