Inlägg 1.473: 21 – 22 aug 1968

Världkrisrapporteringen

Ed och jag fick höra vad som var på gång i Prag när vi kom hem från arbetet på invasionsdagen. Vi var ju fem timmar senare i Nya York än i Prag, så det hade samlats material från hela dagen ända fram till midnatt för TV-sändningen att nu kunna servera. Det kom förstås inga TV-bilder från Tjeckoslovakien, men Förenta Nationerna låg ju här i Nya York, och där hade säkerhetsrådet varit samlat hela dagen. Det var allvarliga uttalanden av alla politiker, från presidenten och hela vägen ner, och sedan var det politiska kommentarer från alla håll och kanter. Alla var lugna och kontrollerade. Ingen fara på taket.

Jag tänkte på mig själv i Göteborg under Ungernkrisen 1956, då man inte vågade slå upp tidningen med det vanliga rycket, för det var alltför otäckt att plötsligt se de stora rubrikerna om världsexplosion och Ragnarök – man vecklade ut den sakta, beredd att åter vika ihop den om det skulle behövas. Nu var det mycket lugnare med TV-reportrarna som silade eländet så att vi tittare lättare kunde smälta alltihop. Och i Prag var det ju inte heller så stridigt och blodigt som i Budapest – i Ungern hade tusentals ungrare dödats och nu i Tjeckoslovakien var det ‘bara’ några dussin. Dessutom var jag nu kanske litet mera förberedd på livets baksidor – nu hade jag ju gått igenom militärtjänsten och kunde i nödfall försvara mig med kulsprutepistol – om jag hade haft någon, förstås. Men de skulle aldrig kunna hitta oss häruppe i det smala huset med den branta trappan!

Ed och jag satt ihop i soffan och upplevde Pragvårens övergång till höst under några spända dagar – allting går bättre när man är två om det. Och snart nog tog förberedelserna för det demokratiska partiets valkonvent över nyhetsflödet, medan Tjeckoslovakien mojnade bort.

Helt oförklarligt så här efteråt blev jag ett tag daglig på börsen. Jag ville bara köpa, köpa, köpa – men jag sålde också. Låt det vara oförklarligt varför jag gjorde det mitt i all denna världspolitiska röra, men jag har i alla fall sifforna som jag låter tala.

Redan dagen efter invasionen köpte jag 120 aktier i Ply-Gem Industries för 12.529 kronor. De byggde inga hus, men när man väl ägde ett så kunde man skaffa allt som hörde till husets utsida från Ply-Gem.

Allt som syns på huset kom från Ply-Gem (internet)

Alla människor – utom i Nya York – skulle ju köpa sig ett hus i dessa dagar. Det blev i det långa loppet billigare än att hyra en lägenhet, man fick en vacker trädgård, en massa utrymme, status i samhället – men det skulle se snyggt ut, och då vände man sig till Ply-Gem.

Och för mig gick företaget framåt med stormsteg, för det såg jag i deras balansräkning. Och därför gav jag mig på det.

Ply-Gem Industries firmamärke (internet)

Published in: on 2012/05/02 at 08:15  Kommentera  

Kommentera

