Inlägg 1.476: 26 aug 1968

Månadsaktietransaktionsorgieavslutningen

Så vilka aktier köpte jag då på börsen samma dag som jag sålde Soss Manufacturing? Jo, först var det Chicagoföretaget Continental Materials. De importerade från utlandet spik och aluminiumprodukter för den amerikanska marknaden. Hur jag kunde fatta tycke för något såpass osexigt begriper jag nu inte alls, men det var ju räknesnurran som bestämde sådant, baserat på balansräkningen. Hur som helst, jag köpte 200 aktier i Continental Materials för 4.380 kronor.

Continental Materials firmamärke (internet)

Ett större aktieköp var Gateway Sporting Goods. Vad kan jag säga om den firman? En välkänd butikskedja, mest i mitten av Amerika, som sålde saker för fiske och jakt och brännboll och annat liknande som jag hade ett allt annat än brinnande intresse för. Men min räknesnurra tyckte om aktierna, så jag köpte 70 av dem för 11.083 kronor och hoppades på det bästa.

Butiksskylt för Gateway Sportartiklar (internet)

Ungefär 20.000 kronor hade jag pumpat in i affärsvärlden under den här sommarmånaden. Det tog på något sätt luften ur mig, och bortsett från en enda försäljning gjorde jag inga fler börstransaktioner under hela resten av året. Kanske jag var lika trött på aktiesiffror som du är vid det här laget?

På kvällen efter denna spännande affärsdag, som jag måste ha tillbringat i stående telefonkontakt med min börsmäklare, så satte jag mig ner tillsammans med Ed framför TV:n för att följa den första dagen av konventet där demokraternas skulle utse sin presidentkandidat. Och där skulle vi komma att sitta varje kväll under hela veckan. Det blev nämligen mycket mera intressant än ett vanligt politiskt möte.

Fyra år tidigare hade jag varit alldeles för ny i landet för att förstå att det är bland konventens ballonger och serpentiner som Amerikas – och därmed världens – framtid skapas. Men nu hade jag tillräckligt med erfarenhet av verklighetspolitik, med nerbrända städer och dödsskjutna folkledare som bevismaterial, för att förstå hur viktiga dessa förhandlingar verkligen är.

Vid republikanernas konvent i Kopalatset i San Francisco år 1964 hade Barry Goldwater, Herr Konservativ, vunnit kandidaturen över Nya Yorks moderate guvernör Nelson Rockefeller, och de konservativa hade då tagit över det republikanska partiet med hull och hår. När valdagen kom i november så stannade de moderata republikanerna helt enkelt hemma, och Barry Goldwater lyckade därför vinna endast sex av de femtio delstaterna för republikanerna – sin hemdelstat Arizona och de fem delstater som utgjorde den så kallade Djupa Södern (eng. Deep South).

Presidentvalsresultatet 1964 (internet)

Published in: on 2012/05/07 at 08:48  Kommentera  

Kommentera

