Inlägg 1.484: 30 aug 1968

Negerbefolkningsröstningsovilligheten

Helt oavsett Tom Mierswa och löneförhöjningen och den stora kommissionschecken så fick jag senare på dagen hos Shearson-Hammill veta från av mina mera mekaniska arbetskolleger att det senaste omläggningsdatumet – den 20 september – troligen inte heller skulle hålla. Det var fortfarande samma fel inne i datamaskinen som spökade.

Jag själv sysslade nästan enbart med att hjälpa kundens folk med deras programmering och arbetsrutinsförändringar för att passa allt det goda som mäklar-CCAP skulle ge dem. Så dessa ständiga framflyttanden av igångkörningen betydde inte något extra arbete för mig personligen, men jag var ändå tvungen att vara där kroppsligen, just ifall det skulle visa sig vara något som jag kunde göra för dem. För Shearson-Hammills personal var det likadant – det var IBM-teknikerna som slet i ett och stod i telefon med fabriken hela dagarna och sent in på kvällarna.

Den senaste veckans händelser i Chicago hade verkligen fått mig att uppleva Amerikas politik på ett mera konkret sätt än under alla mina första fem år. Jag började känna att jag borde bli medborgare på allvar så att jag kunde rösta och därmed bli en del av det hela. Jag tyckte att det var egendomligt att Ed inte röstade – han hade aldrig röstat. Han sade att de flesta svarta inte röstade – det var en vana som satt i sedan gamla tider, och inte bara gamla tider heller för den delen. Nu, med de nya folkrättslagarna som president Johnson hade fått igenom kongressen 1965, kunde sydstaterna inte längre neka svarta att få rösta.

”Även Ni kan registrera Er för röstning”,1960-talet (internet)

Men i stället följde man där alla de regler som fanns till punkt och pricka. För att få registrera sig som väljare måste man känna till inte bara det engelska språket – som har dubbelt så många ord som vilket annat språk som helst – utan också kunna grundlagarna utan och innan och veta hur högsta domstolen fungerade och tusen andra saker i den vägen. Och det är ju lätt att begripa hur knepigt ett sådant prov kan göras för sådana väljare som man inte vill ge rösträtt till.

Så gick det inte till i Nya York och andra nordliga trakter i Amerika,  men alla svarta påverkades mycket av vad som skedde i sydstaterna, och om deras rasfränder därnere inte kunde få rösta så tog det lusten att göra det också ur dem som bodde på annat håll i landet. Det var förenat med obehag att göra något som var förbjudet eller omöjligt på andra ställen. Mot denna uppfattning fanns många goda argument – vilka Ed och hans familj helt delade – men ändå hade ingen av dem brytt sig om ge sig på det olustiga att försöka registrera sig för att få rösta.

Published in: on 2012/05/13 at 07:19  Kommentera  

Kommentera

