Inlägg 1.538: 7 sep 1968

Herrolympiatiteln

Så vad har jag att berätta om den kvällen? Vad material jag själv nu hade tillgång till – bortsett från mitt eget suddiga minne – var bara ett dussin bilder som jag själv hade tagit. Därför gav jag mig på internet för att forska fram vilken titeltävling det gällde och var i Nya York den ägde rum. Detta ämne visade sig vara nästan helt obekant för internet, som vanligen erbjuder allting.

Mina egna bilder visar att tävlingen hölls av organisationen IFBB, vilket står för ‘Internationella federationen för kroppsbyggande’ (eng. International Federation of Bodybuilding). Enligt internet verkade det att under år 1968 ha hållits två IFBB-tävlingar i Nya York, nämligen Herr Olympia och Herr Amerika, och båda i september månad.

Jag fick veta att den professionella titeln Herr Olympia år 1968 gick till Sergio Oliva för andra året i rad. Herr Olympiatiteln kunde erövras mera än en gång – även tidigare Olympiavinnare fick vara med och tävla om den titeln. Detta var det enda undantaget från regeln att om man en gång hade vunnit en viss titel så fick man aldrig mera ställa upp för att slåss om den igen. Men Sergio Oliva fick alltså åter lov att vinna Olympiatiteln år 1968 – och det gjorde han också. Men inte på mina bilder. Det var alltså inte Herr Olympiatävlingen i Nya York som Ed och jag bevittnade – det vad den andra.

Men trots att det inte var hans tävling som vi bevittnade, så lägger jag in en bild av Sergio Oliva. Det är han värd.

Sergio Oliva, Herr Olympia, 1967 och 1968 (internet)

Men om Ed och jag hade fått se Sergio Oliva vinna sin titel så skulle jag ha kommit ihåg det nu utan att behöva kolla mina bilder. När man ser en Herr Olympia i egen hög person, så blir det något som man kommer ihåg för alltid. Många år senare, på 90-talet, kom jag att i Palm Springs personligen lära känna en annan Herr Olympia, Chris Dickerson, som hade vunnit sin titel år 1982. Honom minns jag ju hur väl som helst. Alla som någonsin har sysslat litet med kroppsbyggande vet vilken vördnad en Herr Olympiatitel betingar.

Chris Dickerson, Herr Olympia, 1982 (internet)

Så det var alltså tävlingen om titeln Herr Amerika som vi såg. Den hölls år 1968 i Nya York. Och den vanns av Frank Zane, någon som jag då aldrig hade hört talas om.

Och var låg då tävlingslokalen? När vi kom ut från den så nämnde någon att Clementine Churchill, Winstons amerikanska hustru, hade vuxit upp i Nya York i ett hus nära tävlingslokalen. Jag tror att det var i närheten av Unionstorget på Manhattan.

Published in: on 2012/07/13 at 02:05  Kommentera  

Kommentera

