Inlägg 1.547: 26 sep 1968

Trippmätarnollställningsomöjlighetsproblemet

Pappa hade skrivit till mig tidigare om ett problem med Mustangens trippmätare – man kunde inte nollställa den. Det fanns som alltid en liten knapp mitt på själva hastighetsmätaren, men man kunde inte trycka på den för att sätta trippmätaren på noll – därför att det inte fanns något hål i glaset för att komma åt den. Själva knappen bestod bara av en liten pinne som inte nådde längre fram än till ytan på hastighetsmätaren därinne bakom glaset. Pinnen behövde därför också förlängas med en knapp som sträckte sig genom hålet i glaset så att man kunde trycka på den.

Jag hade begärt honom att skriva till mig i detalj vad det var som fattades, och här är skissen, följd av hans förklaring.

Pappas skiss av Mustangens trippmätarproblem (1968)

”Detta är min hastighetsmätare på Mustangen. Så som den har levererats är den försedd med en sifferrad för vägsträcka och en för trippsträcka. Den senare kan dessvärre ej ställas på noll.

”Mätaren levererades så som övre bilden visar. Den nedre bilden är en detalj av den övre. Till höger ses den från sidan. Mätartavlan är täckt av en glas- eller plastruta (4), och själva mätartavlan (3) därinunder har ett urtag (1) i nederdelen. Mitt i urtaget sitter ett litet mässingsstift (2).

”Jag antar att det behövs en ruta (4) som har ett lämpligt hål med styrning (6) framför mässingsstiftet (2), och en knapp (5) som är gjord för att sättas fast vid mässingsstiftet (2) genom att skjuta in den genom styrningen (6) runt hålet i rutan (4).

”Ovanstående gäller endast under förutsättning att nollställningen av trippmätaren sker genom att mässingsstiftet (2) trycks in. Om mässingsstiftet (2) i stället skall vridas måste det till en ratt eller skruv, men det kan jag knappast tro.”

Jag vet faktiskt inte varför pappa inte vände sig direkt till Fords återförsäljare i Örebro. Han visste ju att firman i Yonkers inte fanns kvar, och att den nya firman inte hade lyckats – eller brytt sig om – att verfiera inköpet för Ford för att jag akulle få tillbaka den amerikanska inköpsskatten. Ja, det skulle väl inte vara så krångligt för mig att fråga hos någon återförsäljare här i Nya York och kanske köpa de små detaljerna och skicka honom.

Någon klok man sade en gång till mig att ”livet består av en enda rad av ärenden”. Kanske det.

Published in: on 2012/07/17 at 19:42  Kommentera  

Kommentera

