Inlägg 1.575: 4 dec 1968

Högtidspresentsammandragsuppräkningen

Nu när du känner till ritualen behöver jag inte nämna någonting mera om denna 70-årsdagsmorgon än att pappa fick kaffe på sängen.

Jag kommer inte ens att tala om vad han fick. Jag vet vad jag hade haft med mig i packningen från Amerika, och jag vet vad jag gav till honom. Men jag vet inte vad han fick på sin födelsedag och vad han fick på julaftonen tre veckor senare, alltså sådant som jag lämnade till mamma att lägga under granen bland de andra julklapparna – jag skulle ju inte vara med där på julen. Och därför kommer jag nu att rabbla upp allt vad pappa fick av mig vid de två näraliggande tillfällena, oavsett när varje present nådde honom.

  • Boken ‘Ett litet Amerika’ av Svenska Dagbladets Amerikakorrespondent Ingmar Lindmarker. Den hade undertiteln ‘Rapport från en amerikansk förstad’ och hade recenserats i Nya Yorks Tidender tidigare under året. Jag hade just köpt den i Örebro, och han fick den på födelsedagen.
  • Ett exemplar av postorderfirman Sears & Roebucks flera kilo tunga katalog. Inte för att pappa skulle köpa något och inte heller för att han skulle läsa igenom den, utan bara för att han skulle kunna roa sig med hur mycket både bra och förfärligt man kunde få hemskickat till sig i Amerika. Denna bok vet jag att han fick på födelsedagen.
  • En bok om Kennedy – John eller Robert? Ingen aning.
  • Några små handpussel, som till exempel 15 numrerade träblock som kunde skjutas vertikalt och horisontellt inne i en fyrkantig träram som rymde 16 träblock, och där avsikten var att organisera träblocken i en viss ordning. Man kunde sitta med den i handen och flytta träblock ända tills man somnade. Han tyckte om sådant men hade egentligen inte tid för det.
  • En snabbt hopskriven och utgiven bok om det just genomgångna presidentvalet i Amerika.
  • En 40 x 25 centimeter stor reliefkarta av plast över Amerika. De högsta bergen var 4 centimeter höga, och det hela var ihåligt och lätt och kunde monteras som en tavla och hängas upp på väggen.
  • Veckotidningen USA:s Nyhets- & Världsrapport för år 1969. Du minns säkert att jag nyligen hade skrivit ett elakt brev till redaktören för den tidskriften (se inlägg 1370-1371) och i det sagt att jag inte skulle fortsätta att prenumerera på den för min far i Sverige. Men han tyckte bra om tidskriften och då gjorde jag förstås inte vad jag hade hotat med. Detta vet jag att han fick som julklapp.
Published in: on 2012/08/12 at 07:07  Kommentera  

Kommentera

