Inlägg 1.601: 19 – 20 dec 1968

Kanadajulstämningsupplevelsen

Efter en timme på marken i Genève var vi så i luften på allvar klockan 18.00. Åtta timmar senare, alltså omkring klockan 20.00, kände vi, som nu erfarna flygpassagerare, att planet började tippa framåt och alltså förbereda sig för landningen i Nya York. Under oss såg jag i mörkret att vi befann oss över Försynen – det kunde lika gärna ha varit Boston, men den staden skulle ha sett betydligt större ut än den här. Då jag hörde att fransyskorna bakom oss undrade vad staden hette hjälpte jag dem villigt på min bästa skolfranska: ”C´est la cité de Providence, Mesdames”, vilket de blev hörbarligen lyckliga över att få veta.

Nästan omedelbart därpå meddelade oss kaptenen, på tyska och franska och engelska, att vi skulle bli nödsakade att mellanlanda i Montréal, därför att det just då var för mycket flygtrafik på gång i Nya York. Med stor förlägenhet fick jag därför korrigera min felaktiga uppgift för damerna – det var inte Försynen som vi hade sett, utan i stället Québec, ”en vacker gammal stad”. Om min franska hade tillåtit det, hade jag öst på med allt underbart jag kunde minnas om denna stad, intressanta vaktavlösningar och pampiga storhotell (se inlägg 1443-1444) – men tyvärr förhindrade mig min akuta brist på franska ord dessa viktiga uppgifter från att berika damernas kunskapsförråd.

Det var mycket färgglatt runt alla husen under oss, när vi i mörkret gled rätt över Montréal på väg till flygplatsen. Jag hade inte haft an aning om att tända julgranar och utedekorationer kunde sätta en såpass stor prägel på staden när man såg den uppifrån. En verkligt trevlig inflygning, även om den försenade oss en hel del.

Det var alldeles förfärligt kallt i Montéal. Det kunde vi se på personalen som tankade planet – de var alla mycket tjockt klädda och såg inte alls glada ut över att behöva arbeta ute i vinternatten. Vi hade lov att gå ut och sträcka på benen, men se, det ville vi inte alls göra.

Äntligen kom vi till Nya York klockan 23.00, tre timmar försenade. Jag har hittat en kort video av ett Swissairflygplan av samma typ som vårt som landar just på Kennedyflygplatsen år 1970. Det enda som är helt annorlunda är att det landar i dagsljus – men hade det landat på natten hade det nog inte blivit någon video. Klicka här om du vill se hur vårt plan hade landat om det hade varit på dagtid.

Hem till vår lya kom vi med tunnelbanan klockan 01.00 efter en mycket lång torsdag. Det var faktiskt litet varmare i Nya York än i både Arosa och Zürich – för att inte tala om Montréal.

Published in: on 2012/10/09 at 07:57  Kommentera  

Kommentera

