Inlägg 1.642: 2 – 3 feb 1969

Reseankomstdetaljbeskrivningsoroneddämpningen

Efter lunchen fick vi alltså en timme på oss att slagga efter allt skidarbetet. Taxin kom som den var beställd, och redan klockan 16.00 var vi på busstationen i Rutland. Både Ed och jag avskydde att jäkta i sista minuten för sådant som man inte fick lov att missa, och det medförde att man ofta fick vänta en stund här och där. Vilket vi alltid fann vara en behaglig ovana.

Bussen gick strax före klockan 17.00 och kom till Nya York klockan 22.20. Vi var hemma i vår lya klockan 23.00, packade kvickt upp smutstvätten och somnade sedan sött. Vi hade verkligen utnyttjat vårt veckoslut.

Det var nu åtta månader fram tills mina föräldrar skulle komma till Kanada för att skjutsas runt av mig i bil. De båda hade uttryckt hur glada de var för att jag ville åta mig detta – undra bara på annat! – och de skrev om det i varje brev. Men nu började mamma oja sig över att jag nog trodde att de var unga och skulle orka med allt som skulle göras under en sådan resa-runt-semester. Därför fick jag tänka igenom saken mera konkret och göra upp detaljplaner för ankomsten så att jag kunde visa dem precis hur lätt det skulle bli för dem.

Åtta månader i förväg!

Jag tog reda på en del saker för att kunna ge dem bevis på att det skulle bli riktigt vilsamt för dem. De skulle flyga till Montréal och komma dit klockan 20.00 på kvällen, och då skulle de själva ta en taxi och åka till Holiday Inns hotell mitt i staden, där ett rum skulle stå och vänta på dem. Jag själv skulle ta ett nattåg till Montréal och komma till deras hotell vid 08-tiden, men jag skulle inte väcka dem. I stället skulle de själva ringa ner till portieren när de var vakna och uppstigna och färdiga för att äta frukost. Först då skulle jag komma upp till deras rum och välkomna dem till Kanada. På det viset skulle deras ankomstkväll bli vilsam – om jag mötte dem på flygplatsen skulle de komma att sitta och ’prata det viktigaste’ med mig på kvällen i stället för att sova.

Jag skickade dem alla dessa detaljer, och jag tror att det lugnade dem, för oron i deras brev upphörde som genom ett trollslag. Ibland måste man tänka framåt ordentligt, ända upp till åtta månader.

Jag fick tid hos doktor Saland redan samma dag. Nej, det gick inte att limma fast den avslagna biten – jag skulle i stället få en fin porslinskrona, vilket den här novisen fick lära sig vara benämningen på en konstgjord tand. Jag fick tid hos honom om ett par veckor för att komma tillbaka för den nya tanden – den här gången putsade han bara av de skarpa kanterna på den avbrutna tanden med sin borr.

Published in: on 2012/11/19 at 08:32  Kommentera  

Kommentera

