Inlägg 1.665: 25 mar 1969

Världshandelscenterbyggerirapporteringen

Morgonen därpå var det strålande sol, och jag fick lust att gå till fots till arbetet – vilket jag ju gjorde då och då när lusten föll på. Jag tog med mig kameran, för jag hade kommit att tänka på att det nu nästan var april och därför dags att igen fotografera byggandet av Världshandelscentret – det hade ju gått ett halvår sedan sist (se inlägg 1.553). Så när Ed gav sig iväg till arbetet klockan 08.30 följde jag med honom ner till gatan, men sedan tog han förstås tunnelbanan – mina oändligt långa arbetsdagar i veckan som hade gått gav mig lyxen att, när ingenting trängde på, komma igång närhelst jag behagade.

Jag visste naturligtvis att det första tornet inte längre bara var en djup grop utan redan hade åtskilliga våningar byggda ovan jord, och någon gång hade jag ju också sett vad som var på gång. Men nu skulle det dokumenteras för framtiden, och jag blev helt betagen av hur vackert tornet såg ut mitt i röran på byggnadsplatsen. Morgonsolen färgade stålskelettet i en underbar röd färg, vilket dessa tre bilder visar.

Den första tog jag från Greenwichgatan i hörnet av Fultongatan, där denna hade skurits av. Du kan här se tornet utan någon skymmande förgrund.

Byggandet av Världshandelscentret, New York (april 1969)

Byggandet av Världshandelscentret, New York (april 1969)

Den andra bilden tog jag också från Greenwichgatan men litet längre söderut. På den ser du mindre av tornet än av nedgången till tunnelbanestationen för tågen till Nya Jersey. Här började en sluttande ramp ner till tågen – du minns nog att stationen hade byggts utan trappor, som annars hade varit en flaskhals – innanför en dörr på ett stort hus vid Greenwichgatan. När detta revs för ge plats åt Världshandelscentret så lämnade man tills vidare kvar rampen och taket över det för att inte försämra tillträdet för dagspendlarna. Och då kom det att se ut så här.

Byggandet av Världshandelscentret, New York (april 1969)

Byggandet av Världshandelscentret, New York (april 1969)

Den tredje bilden tog jag ett kvarter längre söderut längs Deygatan (eng. Dey Street), som nu hade blivit en återvändsgata. I husväggen till vänster ser du entrédörren till en annan nedgång till samma tunnelbanestation – nedgången på den förra bilden hade haft en likadan entrédörr i det nu rivna huset.

Byggandet av Världshandelscentret, New York (april 1969)

Byggandet av Världshandelscentret, New York (april 1969)

Efter dessa tre bilder gick jag till arbetet, men jag återvände till bygget under mitt lunchuppehåll. Jag ville passa på att knäppa litet flera bilder nu när jag ändå hade kameran med mig. Tyvärr hade det mulnat på sedan den klara morgonen, men det gällde ju endast att följa byggets gång med kameran – inte att skapa fotografisk poesi.

Published in: on 2012/12/11 at 10:01  Kommentera  

Kommentera

