Inlägg 1.685: 20 apr 1969

Limaflygplatsankomsten

Vi mellanlandade i Panama, och när jag säger det så vet jag att du inte riktigt känner till geografin på dessa breddgrader. Därför ger jag dig nu en karta över APSA:s flyglinjer, och på den ser du lätt allt från Nya York och Miami till Panama och Lima.

Karta över APSA:s linjenät (1969)

Karta över APSA:s linjenät (1969)

När vi landade i Panama var det helmörkt, men när vi en timme senare lyfte igen hade vi solen rätt i ögonen, och då var det ju inte frågan om att sova längre. Det blev snart molnigt under oss när planet kom in över de höga bergen – vi kunde inte alls se Andernas bergskedja från ovan. Men vi hade sol inne i planet.

Vi serverades en ordentlig frukost med omelett och bullar och apelsinjuice och kaffe – vad skulle vi få att nära oss på under de kommande två veckorna, månne? Ed och jag satt och försökte överträffa varandra ifråga om vilka umbäranden som väntade oss vid slutet av denna härliga flygresa. Det här planet var helt enkelt underbart. Men nu var det slut med peppar och salt, socker och kylda drycker – nu var det Peru som stod för dörren.

Praktiska nyttigheter på en flygresa till Peru (1969)

Praktiska nyttigheter på en flygresa till Peru (1969)

Vad skulle vi få se i Peru? – ’Llamadjur i vila’, som det här vykortet föreslår?

Llamadjur i vila (vykort)

Llamadjur i vila (vykort)

Eller Incahuvuden i sten, som det här?

Incahuvud, Peru (broschyr)

Incahuvud, Peru (broschyr)

Ännu en karta kunde väl inte skada? Visste du att Amazonfloden börjar sitt lopp tvärs över kontinenten med källor alldeles intill västkusten? Du ser det på den här kartan. Detta var på sitt sätt den bästa resekarta som jag hade kunnat uppbringa.

Karta över vägar, tåg, flyglinjer, Peru (1969)

Karta över vägar, tåg, flyglinjer, Peru (1969)

Vårt plan dök ner genom molntäcket och nu skulle Äventyret börja. Det första vi skulle få se av Peru skulle förstås bli flygplatsens terminalbyggnad. Om det fanns någon över huvud taget. Vi visste ju bättre, men vi byggde upp vårt immunförsvar inför dessa ovissa veckor.

Nej, det här skulle gå bra.

Som väntat var det helt mulet under molnen, men det regnade inte. När planet landade svepte vi förbi en terminalbyggnad som vilken flygplats som helst i världen skulle vara stolt över. Hade vi kommit fel?

Flygplatsbyggnaden, Lima (vykort)

Flygplatsbyggnaden, Lima (vykort)

Vi visste ju inte att Limas terminalbyggnad hade byggts för fyra år sedan och inte hade åldrats ett enda dugg sedan dess. Vi gick glatt nerför den framrullade trappan och befann oss nu i Sydamerika, båda av oss för allra första gången.

Ed har kommit ner på marken efter ankomsten till Lima (1969)

Ed har kommit ner på marken efter ankomsten till Lima (1969)

Vi följde med strömmen av våra medresenärer in i terminalen för att som överallt plocka upp vårt polletterade bagage och sedan gå igenom pass- och tullkontroll. Det enda ovanliga var att vårt bagage hade ett kvitto klistrat tvärs över APSA:s destinationsetikett.

APSA:s destinationsetiketter med påklistrade kvitton, Lima (1969)

APSA:s destinationsetiketter med påklistrade kvitton, Lima (1969)

Annonser
Published in: on 2013/01/02 at 10:05  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: