Inlägg 1.810: 20 – 24 maj 1969

Kabaréunderhållningen

Fröken Leap hade mera att förtälja – det hjälpte förstås att jag var den enda kunden just då. Hon sade att mina föräldrars två biljetter skulle kosta ungefär 3.700 kronor tillsammans, därför att ett gift par fick en viss rabatt. Deras biljetter skulle inte bli billigare än två separata 21-dagarsbiljetter, men fördelen låg i att dessa skulle gälla i ett helt år. Inte för att de behövde stanna så länge, men hade de inte planerat att komma på åtminstone fyra veckor?

Hon talade om att SAS-planet från Köpenhamn avgick till Montreal varje dag klockan 12.30 och kom fram dit klockan 15.30. Detta tyckte jag var väldigt bra, för det betydde ju klockan 20.30 svensk tid, och så dags skulle mina gamla föräldrar inte vara så värst kvällströtta. Jag tänkte ju på att mamma redan var 64 år gammal och att pappa i oktober skulle vara nära 71 år, en vördnadsvärd ålder.

Jag hade redan mina planer på att själv ta sovvagn på tåget från Nya York och komma utvilad till Montreal vid 07-tiden på lördagsmorgonen för att där på hotellet träffa mina då utvilade föräldrar. Jag hade satt min sikt på fredagen den 10 oktober – det enda problemet var att det för närvarande såg ut som om min installation hos mäklarfirman du Pont skulle köra igång den 6 oktober. Men så här långt i förväg hade aldrig någon installation kommit igång på det preliminärt satta datumet, så det skulle säkert komma att ske veckor eller månader senare. Jag köpte dock inga biljetter den här gången, även om Angela var oändligt rar.

När jag vid veckans slut skrev om alla dessa detaljer nämnde jag också litet om vädret och kläderna. Det skulle troligtvis bli nätter med under noll i Kanada, så en regnrock med löstagbart foder vore nog lämpligt. Utan sitt foder skulle regnrocken också kunna användas i Puerto Rico! Och så litet snygga kläder för Nya York och litet sommarkläder för tropikerna.

Under den här veckan såg Ed och jag musikalen Kabaré (eng. Cabaret) på Broadwayteatern (eng. The Broadway Theatre).

Framsidan av programmet för Kabaré, 1969 (internet)

Framsidan av programmet för Kabaré, 1969 (internet)

Kurt Weill låg bakom Kabaré, och den påminde om hans Tolvskillingsopera (eng. Three Penny Opera), och det stora namnet vid vår föreställning var Lotte Lenya.

Lotte Lenya i Kabaré, New York, 1969 (internet)

Lotte Lenya i Kabaré, New York, 1969 (internet)

Jag hade väntat mig mera av en av de stora teatersuccéerna genom tiderna, men vem är jag att bedöma? Om jag hade vetat att Lotte Lenya var född samma år som pappa och att hon hade varit gift med Kurt Weill – två gånger! – så hade jag kanske krävt litet mera takt av mitt omdöme.

Kurt Weill, 1931 (internet)

Kurt Weill, 1931 (internet)

Joel Grey hade gjort stor succé i Kabaré vid premiären 1966, men jag minns honom inte från 1969.

Published in: on 2013/05/13 at 08:30  Kommentera  

Kommentera

