Inlägg 1.851: 20 jul 1969

Måntidsplansomflyttningsriskerna

Vid den timslånga nerflygningen till månens yta satt Ed och jag totalt stilla och upprätt i soffan och bara stirrade ut på månen framför oss. Jag kände mig lika osäker om utgången som när jag någon gång mot min vilja tvingade mig till att åka berg- och dalbana. Trots att månlandningen på intet sätt var farlig för oss i vårt lilla krypin, så kändes det ändå nu oändligt mycket mera spännande än att själv åka i den brantaste berg- och dalbana. Försök att begripa det, den som kan!

Jag undrade varför och pratade litet med Ed om det. Han ansåg att det berodde på att astronauternas risk att förolyckas – eller ännu värre, att levande bli kvar på månen utan att kunna komma därifrån – var oändligt mycket större än risken av att åka i en berg- och dalbanevagn. Till yttermera visso kunde vi själva vägra att åka berg- och dalbana, medan vi var absolut tvungna att följa med astronauterna på deras resa till denna helvetiska plats ute i tomma rymden. Försök nu att begripa det också!

Ibland kunde jag inte hänga med i min egna tankar, och inte heller i Eds förklaring av dem.

Om du klickar här får du se och höra precis vad vi fick uppleva under de kritiska tio minuterna fram tills Örnen satte ner sina fyra fotplattor på månens yta. Sedan gick vi ut i köket och drack en massa vatten – man blir torr i munnen av att ha skrämselhicka.

Väl på plats skulle de två astronauterna nu sova i fem timmar för att lugna ner sig efter ansträngningen med den delvis manuella landningen. De trodde emellertid att de inte skulle kunna sova, så de började genast med sina förberedelser för allt det som de skulle utföra därute på månen. Detta blev alltså ett exempel på vad jag tidigare nämnde om att planlagda tidtabeller ofta kunde ändras. Att astronauterna beslöt att inte ligga och sova visste inte ens de själva i förväg, och därför annonserades det inte ut för världen, utan det bara blev så.

Eftersom vi i Nya York inte tänkte sova under astronauternas sömnpass mellan klockan 17.00 och 22.00, så hade vi ändå tänkt lämna TV:n på under denna tid. För europeerna var det en helt annan situation – för dem landade Örnen klockan 21.17, en utmärkt tid att få en liten nattsömn fram till tidig morgon utan att missa någonting. Aj, vad de skulle ha bedragit sig, om de fölle för den frestelsen och utevistelsen på månen råkade börja tidigare än planerat!

Published in: on 2013/06/26 at 22:35  Kommentera  

Kommentera

