Inlägg 1.883: 18 – 31 aug 1969

Hästkapplöpningsvinstförsöket

På måndagmorgonen var det dags för mig att ta en ny förlust på mina aktiespekulationer. Av de 115 aktierna i Comprehensive Designers, som jag hade köpt i mars (se inlägg 1.662), sålde jag 111 för 13.972 kronor. Jag hade köpt dessa 111 aktier för 15.704 kronor och tog därför en smäll på 1.732 kronor. Inte så förfärande mycket, men det sved ändå – mest över att mitt urvalssystem verkade att ha vissa svagheter. Och ändå fortsatte jag med att köpa annat, så snart jag hade sålt någonting! Underligt.

Den här gången gav jag mig på hästkapplöpning, det vill säga aktier i en travbana. Den hette Roosevelt Raceway, och den låg på Långön en bit utanför Nya York. Nej, jag hade inte mera intresse för hästkapplöpningar än för rockmusik, men aktierna verkade matematiskt sett vara lovande.

Huvudbyggnaden, Roosevelt Raceway (internet)

Huvudbyggnaden, Roosevelt Raceway (internet)

Så samma dag som jag besviken sålde Comprehensive Designers, så köpte jag full av hopp 60 aktier i Roosevelt Raceway för 10.717 kronor, och sedan var det bara att vänta och se hur det skulle gå med den kapplöpningen med tiden.

Utan att det hade något att göra med min investering, så lades travbanan ner år 1988 – men dit var det ju 19 långa år. Om du vill se en video med många bilder från travbanan under dess goda år kan du klicka här.

Efter ett soligt veckoslut med båda dagarna ute i Riisparken blev det en besvärlig arbetsvecka för mig. Efter ett par timmar på jobbet på onsdagen var jag så matt att jag bara satt och tittade. Då gick jag hem och lade mig, och på torsdagen låg jag kvar hemma och sov mest hela dagen. Halsen var röd inuti och det gjorde ont när jag svalde, och magen var öm bara jag tryckte litet på den. Ingen feber. Jag åt ordentligt för jag hade god aptit.

På kvällen kände jag mig litet bättre, så på fredagen gick jag till jobbet igen. Där väntade mig min kommissionscheck, och den var minsann präktig – hela 3.354 kronor! Och dessutom fick jag veta att min månadslön från på måndag skulle gå upp med 419 kronor till hela 5.920 kronor – och detta bara sex månader efter min förra löneförhöjning!

Allt detta borde ha gjort mig helt frisk, men så blev det inte alls. Efter ett par timmar satt jag där igen och halvsov, så jag gick hem och lade mig på nytt. På lördagen höll jag mig inne hela dagen fast låg inte till sängs. Kanske jag borde ha gått till doktor Noseda, men på något sätt gick det hela ändå över till slut.

Ed var uppe i Bronx hela lördagen, och när han kom hem på kvällen och berättade hur härligt det var ute, beslöt jag mig för att trots mitt elände åka ut med honom till Riisparken på söndagen. Lyckligtvis blev det i stället mulet och grått, vilket helt uppenbart var en maning från himlen att sköta mig så som jag borde göra.

Published in: on 2013/07/23 at 02:59  Kommentera  

Kommentera

