Inlägg 1.892: 5 – 6 okt 1969

Personvalsmetodsbedömningen

Det var intressant att se, att borgmästare Lindsay hade Nya Yorks senator Jacob Javits med sig uppe på estraden, och det är han som här står i sin ljusa rock brevid Lindsay. Javits var en av senatens liberalaste republikaner, och han hade i likhet med Lindsay också varit kandidaten för det liberala partiet. John Marchi, som i juni hade valts till det republikanska partiets borgmästarkandidat, fick klara sig utan Javits stöd.

John Lindsay valtalar med Jacob Javits vid sin sida, Washingtontorgsparken, New York (1969)

John Lindsay valtalar med Jacob Javits vid sin sida, Washingtontorgparken, New York (1969)

På den här bilden, tagen mot öster, syns i bakgrunden byggnaden med Nyayorkuniversitetets bokförlag, där Ed arbetade för en ringa penning när jag träffade honom. Den enda verkliga fördelen för honom med det arbetet var att det bara var två kvarter att gå för att komma dit från vår bostad i 351:an.

John Lindsay valtalar, Washingtontorgparken, New York (1969)

John Lindsay valtalar, Washingtontorgparken, New York (1969)

I publikmassan märktes Ed och jag. Ed tog emellertid bilden av mig, så han syns bara inte.

Står mitt i valmötespubliken utan att märkas, Washingtontorgparken, New York (1969)

Står mitt i valmötespubliken utan att märkas, Washingtontorgparken, New York (1969)

Och slutligen ännu en bild av John Lindsay, när han ber oss, hans chefer, att utse honom till borgmästare en gång till. Den bilden tog vi genom triumfbågen, och gatan som syns är Femte avenyn.

John Lindsay valtalar, Washingtontorgparken, New York (1969)

John Lindsay valtalar, Washingtontorgparken, New York (1969)

Återigen hade jag fått en påminnelse om att jag borde börja rösta i mitt nya hemland – jag hade ju bott här i sex år nu och hade till och med börjat vänja mig vid det konstiga valsystemet med personval i enmansvalkretsar. Jag hade sett det tillämpat i England sedan jag var ung och grön och alltid förundrats över det – där brukade det kallas ‘den förste förbi målstolpen’ (eng. first past the post) – och innan jag reste till Amerika hade jag inte tänkt på att samma sak gällde här. Det ledde till att det alltid var två personer av kött och blod – och inte två partibeteckningar – som ställdes mot varandra. Detta gjorde den politiska debatten mycket livligare och skapade utan tvekan bättre underhållning i TV-rutan. Men om det var bättre eller sämre än Sveriges proportionella valsystem hade jag då rakt ingen aning om. Jag borde allt bli amerikansk medborgare. så att jag själv kunde rösta och se hur det låg till med den saken.

På måndagen gjorde jag mig av med 114 av de 120 aktier som jag hade köpt i National Realty Investors bara tre månader tidigare (se inlägg 1.847). Allting gick på sned i mina aktieaffärer numera, och det blev en förlust på 588 kronor – jag sålde de 114 aktierna för 10.636 kronor och hade betalat 11.224 kronor för dem. Jag var inte van vid att förlusten var såpass liten – jag kanske rentav skulle kunna kalla den för en vinst?

Published in: on 2013/08/01 at 23:13  Kommentera  

Kommentera

