Inlägg 1.918: 18 okt 1969

Arbetsintensitetsbelöningserhållandesträvansförslaget

Vid sekelskiftet 1900 hade landets rikaste familjer, som Vanderbilts och Astors, också byggt sina sommarhus, de flesta vid en och samma gata, Bellevueavenyn. De kom till Nyhamn inte för att koppla av utan för att ta del i ett kortvarigt sällskapsliv på sommaren varje år, och därför bestod deras hus av eleganta sällskapsrum, matsalar, musikrum och balsalar – men mycket få sovrum, eftersom deras gäster i allmänhet förväntades ha sina egna sommarbostäder alldeles i närheten.

Det var i Nyhamn som John Kennedy år 1953 gifte sig med Jacqueline Bouvier, som tillhörde en av familjerna med sommarstuga där, och senare, som presidentfamilj, bodde Kennedys i Bouviers hus i Nyhamn under några veckor på sommaren. President Eisenhower vistades också i Nyhamn en tid varje sommar, men han bodde då med sin familj på flottbasen.

Jag körde fram och tillbaka på Bellevueavenyn några gånger, så att mina föräldrar fick insupa den vräkiga atmosfären, och sedan föreslog jag att vi skulle gå in och titta på ett av dem. Jag visste med mig att de inte alls skulle vilja gå in i alla, och vi enades om Vanderbilts så kallade Marmorhus. Det hade byggts från år 1888 till 1892. Det ägdes nu av Nyhamns stad och visades för besökare under sommarmånaderna. Nu var det fortfarande sommar, så vi lyckades slinka in.

Dessa tre bilder har hämtats ur den lilla broschyr som vi fick vid den guidade runtvisningen. Detta är Marmorhuset med sina korintiska pelare.

Marmorhuset, Newport, 1969 (broschyr)

Marmorhuset, Newport, 1969 (broschyr)

Så gott som allting, väggar, tak och möbler, var tungt dekorerade med rent guld – enligt guiden, och det kanske till och med var sant. Inte för att någon av oss tyckte att det var vackert, men mamma sade att vid en formell tillställning i högtidskläder kunde det tjäna som en passande bakgrund. Detta är matsalen i Marmorhuset.

Matsalen, Marmorhuset, Newport, 1969 (broschyr)

Matsalen, Marmorhuset, Newport, 1969 (broschyr)

Fru Vanderbilts sovrum var inrett i nyrokoko med väggarna täckta av persikodamask. Vi tänkte på hur det skulle vara att vakna och se allt detta guld runt omkring sig. Men man vande sig nog med tiden.

Fru Vanderbilts sovrum, Marmorhuset, Newport, 1969 (broschyr)

Fru Vanderbilts sovrum, Marmorhuset, Newport, 1969 (broschyr)

Nej, det blev aldrig frågan om att se ett palats till – ett räckte. Men jag vet att stället imponerade på mina föräldrar, och de erkände att efter att tidigare bara ha sett Stockholms slott så hade detta varit en verklig upplevelse.

”Nu gäller det bara för mig att arbeta litet hårdare så jag kan köpa mig ett sånt hus”, föreslog jag.

”Nej, för allt i världen, gör inte det”, sade mamma med oro i rösten.

Published in: on 2013/08/14 at 09:23  Kommentera  

Kommentera

