Inlägg 1.919: 18 – 19 okt 1969

Övernattningsortsurvalsskickligheten

När Ed och jag på sommaren 1968 stod på bilfärjan över sundet till Nyhamn, så såg vi hur de höll på att bygga en hängbro alldeles intill oss. Den skulle bli färdig nästa sommar, sade folk då till oss. Och nu var det nästa sommar och nu skulle vi korsa sundet – och minsann, nu kunde jag använda den nya bron. Som upplevelse var det ingenting att ens nämna – det var bara en bro – men just omslagningen från färja gjorde bron litet extra märkvärdig. För mig, men naturligtvis inte för mitt resesällskap.

Det var nu tid att natta någonstans, och vi spejade efter ett motell längs vägen. Mina föräldrar tyckte att den här resan hade blivit så otroligt dyr för mig att nu skulle vi minsann bo på ett billigt ställe. Det hade inte kostat mig ett dugg mer än jag hade räknat med, men om de ville bo på ett litet pappa-mamma-motell, så gärna för mig – det var ju precis så som Ed och jag gjorde när vi var ute och körde.

Jag saktade in vid varje motell som vi passerade, och de ratade det ena motellet efter det andra – antingen var det för dyrt eller också såg det alltför avskräckande ut. Men till slut tyckte mamma att hon hade funnit ett lovvärt pris – 62 kronor – och ett inbjudande utseende. Inte för att det spelade mig någon större roll hur det såg ut från vägen, men just så här inbjudande såg Capri Motell ut. Och det är motellets eget reklamvykort som jag visar upp.

Capri Motell, Westerly, 1969 (vykort)

Capri Motell, Westerly, 1969 (vykort)

Aldrig hade jag trott att vi skulle få ett såpass stort rum för det priset! Med två dubbelsängar och allt man behövde visade det sig vara ett riktigt lyckat val, och mamma var mäkta stolt över att ha hittat det här motellet. Det låg i Westerly, den sista orten före Mystic, en gammal fiskhamn som skulle bli vår nästa sevärdhet, och vi var tvunga att natta innan vi kom dit.

Vi fick oss en god middag på en restaurang tvärs över vägen – nästan – och vi sov gott i den här tysta omgivningen. Med skatten inräknad kostade oss denna härliga natt 65 kronor, och på bilden är vi färdiga nästa morgon att rulla iväg i vår jättelika, mellanstora utbytesbil.

Rumsräkningen,, Capri Motell, Westerly (1969)

Rumsräkningen,, Capri Motell, Westerly (1969)

Vi alla färdiga att ge oss iväg, Capri Motell, Westerly (1969)

Vi alla färdiga att ge oss iväg, Capri Motell, Westerly (1969)

Den fick inte rulla långt, bara tvärs över vägen till gårdagens middagsrestaurang. Där åt vi nu en lika god frukost, och när vi fortsatte vår resa var vi överens om att mamma hade gjort ett fantastiskt val av övernattningsort.

Published in: on 2013/08/14 at 20:38  Kommentera  

Kommentera

