Inlägg 1.947: 1 – 6 nov 1969

Klädinköpssysselsättningen

Något som inte alls stod på vår lista över vad som skulle göras var ett besök i den zoologiska parken i Bronx, men det var nog det fina utevädret som gjorde det, kombinerat med mammas förtjusning över San Diegos zoo år 1964. Vi åkte upp till Bronx zoo på lördagen eller söndagen och tittade på en del djur, vilket ju var avsikten. Jag måste tillstå att jag inte minns mycket av den förlustelsen.

På veckoslutet ringde jag upp DaNi och sade att mina föräldrar var i staden på besök och gärna skulle vilja träffa honom. Det blev han mycket glad över och bjöd oss att komma hem till sig på en kopp kaffe på måndagskvällen. På vägen till honom från Femte Avenyhotellet passerade vi på 11:e gatan mellan Femte och Sjätte avenyn några oansenliga små restauranger nere i souterrainvåningen på höger sida. Jag sade att de påstods vara trevliga men att jag aldrig hade ätit där trots att jag hade bott i Peter Warren alldeles intill. Mamma lade dem på minnet för eventuella framtida behov.

Nu fick jag återse den lägenhet i hörnhuset på Sjunde Avenyn och 12:e gatan, där jag upplevde nyåret 1965-1966. Som jag tidigare har berättat (se inlägg 507-509), lät DaNi mig då bo i sin lägenhet under några dagar som konvalescent efter min andra hemorrojdoperation, så att jag inte behövde gå uppför en massa branta trappor som i 351:an.

Nu fick vi alla en verkligt trevlig pratstund hemma hos DaNi – mina föräldrar var ju goda vänner med honom alltsedan deras besök hos oss i Peter Warren år 1964.

Under veckan gick mamma, troligen på egen hand, för att titta på en klänning att ha med sig hem från Nya York. Först gick hon till det fina Bloomingdales, och sedan också till Alexanders tvärs över gatan. Det var där som hon fann en klänning som precis passade hennes smak och dessutom till ett pris – 150 kronor! – som också passade henne. Efter hemkomsten till Örebro fotograferade pappa henne i den klänningen ute i den inglasade verandan trots att det var november månad och detta kalla rum alltid hölls igenbommat vintertid – men det var nog det enda ställe inomhus som erbjöd ett gott naturligt fotoljus.

Mamma i sin nya 150-kronorsklänning från Alexanders i New York, Skyttegatan 8, Örebro (1969)

Mamma i sin nya 150-kronorsklänning från Alexanders i New York, Skyttegatan 8, Örebro (1969)

På tal om kläder från Nya York så nämnde mamma i sitt första brev efter resan att hon hade stoltserat på Örebros gator i sin nya vinterkappa från Bloomingdales – och sin nya plasthatt, vilken jag väl får tro att hon också hade fått med sig från Nya York. Det var nog riktigt när de talade om att Paris var på väg att lämna över titeln som världens modehuvudstad till Nya York!

Published in: on 2013/09/29 at 08:20  Kommentera  

Kommentera

