Inlägg 1.973: 15 dec 1969

Industriellelektrostatiskprecipitatoruppfinningen

På lördagen hade jag tagit mig tid att sitta med räknesnurran ordentligt för att gå igenom hur mina aktier hade utvecklats under den senaste tiden. Marknaden hade uppfört sig så förvånande dåligt på sistone, att jag hade varit rätt ointresserad av att göra detta på länge. Men nu blev det äntligen av. Jag fann att en av aktierna måste säljas, och det var Alaska Interstate. Den hade inte ännu lett till någon stor förlust, tack och lov.

Så på måndagen sålde jag 57 av mina 60 aktier för 9.769 kronor. Jag hade köpt dessa 57 i augusti för 10.256 kronor (se inlägg 1.867), så förlusten stannade vid 487 kronor. Det kunde jag överleva.

För dessa pengar – och litet till – köpte jag mig på samma dag 35 aktier i företaget Research-Cottrell för 10.672 kronor. När jag köpte och ägde dessa aktier hade jag ingen aning om vad den firman sysslade med. Det lät vetenskapligt på något sätt, men först nu känner jag mig, med internets hjälp, riktigt stolt över att ha haft ett finger med i det.

En viss doktor Frederick Gardner Cottrell uppfann nämligen år 1907 världens första industriella elektostatiska precipitatorer. Med inkomsterna från sin försäljning av dessa startade han ett icke vinstdrivande företag vid namn Research-Cottrell, vilket under många år därefter bedrev vetenskaplig forskning inom området luft- och vattenrening.

Doktor Frederick Gardner Cottrell, 1977-1948 (internet)

Doktor Frederick Gardner Cottrell, 1877-1948 (internet)

Efter Cottrells död år 1948 omvandlades företaget till att bli vinstdrivande, och nu år 1969 blev jag helt oförhappandes delägare i ett företag som framför allt sysslade med sådan ekologiskt värdefull tillverkning som av reningsfilter för koldrivna elektricitetsverk. Ibland bidrar man helt oförhappandes till världsförbättringen.

På måndagen fick jag ett brev från mamma, där hon berättade att pappa befann sig på en affärsresa i England. Det var en kontakt som han hade fått genom en ‘Rotarybroder’ på lunchen i Nya York. Denne hade talat om för pappa, att hans företag importerade fönsterglas från en stor fabrik i England, och att de där inte kunde finna någon som kunde konstruera en maskin som lämpade sig för ett visst arbetstempo i tillverkningen.

När pappa hade kommit tillbaka hem från Amerika, skrev han genast till glasfabriken ifråga, och då ringde de till honom och ville absolut att han skulle komma över till England utan att vänta tills jul och nyår hade passerat.

Published in: on 2013/10/24 at 04:10  Kommentera  

Kommentera

