Inlägg 2.003: 2 – 4 mar 1970

Levandsstandardhöjningsluftträngselresultatet

Jag sålde också mina 60 aktier i Roosevelt Raceway, och på dem tjänade jag faktiskt en slant. Efter den lyckliga försäljningen av Parvin-Dohrmannaktierna i maj 1969 hade jag, såvitt jag kunde minnas, förlorat pengar på varenda aktie, så det var på tiden att jag nu kunde notera ett plus. Jag kade köpt mina aktier i Roosevelt Raceway i augusti 1969 för 10.717 kronor (se inlägg 1883), och nu, efter de skattetekniskt viktiga 6 månaderna, sålde jag dem för 14.403 kronor med en liten men god vinst på 3.686 kronor. Denna mer än uppvägde förlusten på Executone, och det lättade en hel del.

Men sedan köpte jag i deras ställe två andra aktier som nu skrämmer andan ur halsen på mig.

Den ena hette Century Electric, och den vet jag ingenting om bortsett från den här internetbilden av en enfas elektrisk motor som firman verkar ha varit ansvarig för. Och det företaget tänkte jag tjäna pengar på?

Enfas elektrisk motor från Century Electric (internet)

Enfas elektrisk motor från Century Electric (internet)

I varje fall köpte jag 70 aktier i Century Electric för 10.398 kronor. Önska mig lycka till!

Den andra aktien som jag köpte hette Terminal-Hudson Electronics, och det namnet lät oroande likt något som skulle ha haft sin verksamhet i affärsslummen intill Hudsonstationen i Nya York och borde ha försvunnit vid saneringen inför det pågående byggandet av Världshandelscentret. Internet är av föga hjälp här. Jag köpte 250 aktier för 10.738 kronor i denna firma. Här är lyckönskningar å mina vägnar absolut nödvändiga!

Vad i all världen tänkte jag på?

På tisdagen sov jag bara i några timmar efter min hemkomst från nattarbetet, för jag ville vara trött nog klockan 22.00 för att kunna somna tillsammans med Ed och sedan kunna ge mig av till flygplatsen redan vid 07-tiden på onsdagsmorgonen. Vi åt en avskedsmiddag ute, för vi skulle inte träffas igen förrän tre dagar senare, i Norfolk.

På morgonen tog jag som vanligt tunnelbana och buss till La Guardia. Det hade börjat bli rätt stökigt på flygplatserna nu efter alla bombhot och kapningar till Kuba, och jag fick skannas över hela kroppen med terminalelektronik – kanske från Terminal-Hudson Electronics? – som en del av jakten på pistoler i resenärernas fickor.

LaGuardia flygplats, New York, 1970-talet (internet)

LaGuardia flygplats, New York, 1970-talet (internet)

Planet lämnade terminalen klockan 09.05 precis på pricken, men sedan satt vi ute på startbanan i en hel timme – inte för att det var kö för att få lyfta utan för att luftkorridoren mellan Nya York och Atlanta var fullbokad. Jag satt där i min stol och reflekterade över vart vi var på väg. Om luftkorridoren var full nu, hur bleve det då nästa år? Och 1975?? Och 1990??? Skulle ‘framsteg’ komma att innebära att man kunde flyga fortare än ljudet till Atlanta efter att ha suttit på startbanan i en timme? Eller två?? Eller fem???

Delta Airlines firmamärke (internet)

Delta Airlines firmamärke (internet)

Published in: on 2013/11/17 at 21:25  Kommentera  

Kommentera

