Inlägg 2.029: 2 – 8 apr 1970

Smittkoppsvaccineringsförfasningsöverkomligheten

I ett Svenska Dagbladet, som jag fick mig tillsänt från mina föräldrar, läste jag att Sverige hade infört strömransonering. Jag förstod att den var avsedd att pågå i endast en månad och sedan upphöra. Antagligen räknade man med att det skulle gå åt för mycket elektricitet under påskhelgen, och då var man som alltid förutseende i Sverige.

I Amerika var det också underskott på elektricitet, men här tog man det litet som det kom. Under den instundande sommaren skulle man i Nya York på försök stänga av all ström under två timmar i en stadsdel i taget, när det var mycket varmt och mycket luftkonditionering var på gång överallt. På två timmar skulle det inte hinna bli outhärdligt utan maskinsvalka, och handlade man på det sättet så skulle strömmen räcka till för alla.

Nu började vår långresa att nalkas, och på tisdagen gick jag igen till dispensären, samma ställe som jag nästan hade dånat dimpen på när jag var där förra gången, i augusti 1966 (se inlägg 630). Smittkoppsvaccineringen gällde bara i tre år, så jag var nu absolut tvungen att gå igenom det hela för att få tillstånd att resa in i Amerika efter vår Europaresa. Mina tre utlandsresor på hösten 1969, till Kanada och Puerto Rico med föräldrarna och till S:ta Korset med Ed, hade alla varit inom Nordamerika, och det gick bra utan vaccinering, men nu var det klippt. Jag hade inte ens fått veta när Ed fick sin vaccinering i lönndom bakom min rygg utan att säga ett knyst om saken, men för honom var det ju inte en livshotande affär – så som den kändes för lilla mig.

Men de hade upphört med vaccinering på dispensären! De skickade mig i stället till en dispensär på Östra 25:e gatan 341, och när jag gick dit till fots så klarnade mitt huvud så fint att jag gick igenom proceduren där utan att känna mig det minsta dålig.

Nästa dag gick jag till KLM och betalade resten av semesterresebiljetten. Det blev 2.161 kronor för mig att lägga till, och nu hade de fått alla sina pengar. Jag fick veta att det var inte bara flyget och hyrbilen som var inkluderade – ingen hade talat om för Ed att första natten på ett bra hotell I Amsterdam också hörde till prispaketet. Men det gjorde det.

Kvittot på andra delbetalningen till KLM (1970)

Kvittot på andra delbetalningen till KLM (1970)

Väderkvarnarna stod och snurrade bakpå dokumentkonvolutet med KLM:s biljetter – nu var vi ännu närmare vår resa till Holland.

Väderkvarnar bakpå KLM:s dokumentomslag (1970)

Väderkvarnar bakpå KLM:s dokumentomslag (1970)

Ed väntade på sitt nya pass som han hade beställt vid tiden för bokningen av vår resa. Det skulle komma nu med posten endera dagen. Och sedan var det bara kvar att packa.

Published in: on 2013/12/16 at 05:28  Kommentera  

Kommentera

