Inlägg 2.034: 18 – 19 apr 1970

Hudsonterminalbyggnadskomplexenormiteten

Efter att ha sagt att jag nu skulle lägga ut några av våra återstående bilder från byggandet av Världshandelscentret, så fastnade jag helt i hörnet av Broadway och Cedergatan – vilket inte alls hörde till byggnationen, bara råkade vara där i närheten. Nu skall jag bättra mig och göra vad jag avsåg att göra.

Detta plank inhägnade den del av byggnadsplatsen, där många små affärsbyggnader just hade gått i graven för att lämna plats åt Världshandelscentret. En del av affärinnehavarna därifrån klistrade då upp sin nya adress på detta plank som hjälp för gamla kunder som nu bara fann en byggnadsgrop där butiken vid deras sista besök hade legat.

Detta plank hägnar in byggnadsplatsen längs en av de angränsande gatorna, New York (cirka 1969)

Detta plank hägnar in byggnadsplatsen längs en av de angränsande gatorna, New York (cirka 1969)

Här kommer så en bild som jag tog av det enorma kontorskomplexet som byggdes av Hudsonbolaget år 1909 med sin station för tunnelbanetågen till Nya Jersey i källarplanet. Jag har tidigare diskuterat alla aspekter av detta (se inlägg 1.212).

De två kvarvarande Hudsonterminalbyggnaderna, New York (cirka 1969)

De två kvarvarande Hudsonterminalbyggnaderna, New York (cirka 1969)

Emellertid har jag just blivit varse att de två byggnader, som jag nu omkring år 1969 fotograferade, bara utgjorde den kvarvarande nordöstra halvan av hela komplexet. Detta bestod alltså från början av fyra byggnader och inte av bara dessa två. Internetbilden härnedan, tagen från öster, ger en god insikt i hur stort detta byggnadsverk ursprungligen hade varit. Vi ser det med S:t Pauluskyrkans begravningsplats intill Fultongatan längst ner på bilden och med Kyrkogatan löpande genom mitten av bilden, med en viaduktbana ovan gatuplanet. I bildens högra kant kan man skymta Hudsonfloden.

Alla Hudsonterminalbyggnaderna fotograferade från öster och långt tidigare, New York (internet)

Alla Hudsonterminalbyggnaderna fotograferade från öster och långt tidigare, New York (internet)

Internetbildens två närmaste byggnader av komplexet hade redan raserats när jag tog min egen bild från andra hållet. Jag ficka alltså med internetbildens två bortre byggnader, vilka ännu stod kvar. De låg båda invid Cortlandsgatan och hade Kyrkogatan längs sin synliga långsida. Jag nämner alla dessa detaljer för att klargöra, framför allt för mig själv en gång för alla, var någonstans Hudsonterminalbyggnaderna låg – det har för mig upprepade gånger varit ett otroligt vridande och vändande på bilder och väderstreck för att få de olika fotografierna att passa ihop.

På nästa bild syns silhuetten av S:t Pauluskyrkan i bildens vänstra del, och minsann ser man också en liten bit av hörnet på den ännu kvarvarande halvan av det utsprungliga Hudsonterminalkomplexet i den högra kanten. Om den norra halvan hade stått kvar hade den täckt så gott som hela bilden – fast jag skulle då ändå ha fått med S:t Pauluskyrkan från min kameraplats.

Veseygatan med S:t Pauluskyrkan till vänster, New York (cirka 1969)

Veseygatan med S:t Pauluskyrkan till vänster, New York (cirka 1969)

Published in: on 2013/12/23 at 00:41  Kommentera  

Kommentera

