Inlägg 2.102: 22 maj 1970

Sektorgränspassagekontrollfunktionsmetodiken

Snart nog var vi vid slutmålet för vår murföljningspromenad, Fredriksgatan (tys. Friedrichsstraße), ett av paradstråken i Berlin av anno dazumal. Den tiden var sedan länge förbi – världskriget hade förstört det mesta överallt i Berlin. Stadens delning efter kriget – med eller utan mur – hade förhindrat ett ordentligt återuppbyggande. Den gamla fina Fredriksgatan var nu bara en gata som alla andra.

Den hade emellertid fått en ny, viktig funktion – det var på Fredriksgatan som ‘utlänningar’, det vill säga västorienterade icketyskar, var tillåtna att passera mellan Berlins två halvor – naturligtvis endast om de var försedda med alla erforderliga dokument. Det fanns många andra öppningar i muren, alla med minst lika rigorösa kontrollsystem som på Fredriksgatan, men genom de andra var det i princip endast tyskar som kunde komma ifråga om att få passera.

Detta kontrollställe hade halvt officiellt fått namnet Kontrollpunkt Kalle (eng. Checkpoint Charlie), och jag fick nu veta att vi själva hade kört igenom kontrollpunkterna Alfa och Bravo, vilket var de halvt officiella namnen på gränskontrollerna i Helmstedt och Tre Lindar. På ingendera av dessa tre kontrollpunkter skyltade man med de halvt officiella namnen.

Här är en vykortsbild som visar det mesta av Kontrollpunkt Kalle. Det var det lilla skjulet mitt i gatan i förgrunden som tillhörde västmakterna, och det kunde man till synes obehindrat passera – de flesta bilar fick till och med passera utan att helt stanna till. Ed och jag kunde fritt röra oss där omkring som vi ville – och det gjorde vi, för det här var då minsann en upplevelse!

Kontrollpunkt Kalle, Berlin, 1970 (vykort)

Kontrollpunkt Kalle, Berlin, 1970 (vykort)

Allting på bilden bortom Kontrollpunkt Kalle hörde till Östsektorn, och det var ju den som var anledningen till att all denna kontroll överhuvudtaget behövdes. Du ser på bilden framför allt ett vitt kontrolltorn, högt som på en flygplats, från vilket allting på och omkring gatan inunder kunde övervakas. Först fick bilarna stanna vid den rödvita bommen för att sedan, en i taget, släppas igenom det vita planket för kontrollbesiktning därbakom. Efter kontrollbesiktningen var man sedan tvungen att köra sin bil i sicksack över Fredriksgatan runt de två rödvita betongväggarna, byggda tvärs över gatan för att göra det omöjligt för en bil att bara gasa på och fly in i trafiken därbortom.

I övrigt ser du på bilden ett stort envåningsskjul därborta – och det låg ett likadant tvärsöver gatan. Båda antagligen med förhörslokaler och kanske även tortyrkammare, vem vet?

Annonser
Published in: on 2014/03/01 at 22:28  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: