Inlägg 2.130: 25 maj 1970

Miniatyrfärjeöverskeppningen

‘Lycka till’? ‘Lycka till’???

Ed och jag hade kul med den sluthälsningen, när vi kravlade oss iväg de sex kilometerna till Petkum. Kanske det bara var ett sätt att säga ‘adjö’ på dessa breddgrader – men kanske inte?

‘Lycka till’ hade inte varit en standardfras – det var en välgångsönskning av stor betydelse.

  • Färjan låg gömd bakom en rörig kåkstad, och om folk där inte hade hjälpt oss hitta rätt, så …
  • Färjan kunde bara ta en enda bil, och om det redan hade stått en där och väntat, så …
  • Färjan gick bara åtta gånger om dagen, och om den just hade lagt ut, så …
  • Färjan kostade tre Weserfärjor, och om vi inte hade haft råd med det, så …

Men vi fick hjälp att hitta dit, det fanns ingen annan bil där, folk höll just på med att bege sig ombord, och vi hade tillräckligt med sekiner – vi kom med!

Det kostade 6,12 kronor för bilen och antingen 36 öre eller 1,08 kronor per person, beroende på om man var bilförare eller inte. Det blev 7,56 kronor, det!

Våra biljetter, Emsfärjan, Petkum (1970)

Våra biljetter, Emsfärjan, Petkum (1970)

Ombord på färjan var vår bil omgiven av cyklar och motorcyklar. Alla fick plats när saker och ting hade kommit på plats, och snart var färjan på väg söderut över den 500 meter breda Emsen.

Ed på Emsfärjan (1970)

Ed på Emsfärjan (1970)

Det var lågvatten, och ån var helt brun, förhoppningsvis av sand. Solen bröt just genom molnen och gav oss ett härligt färgspel över vattnet på styrbordsidan.

Kvällssol bakom moln, Emsfärjan (1970)

Kvällssol bakom moln, Emsfärjan (1970)

Det tog en stund för färjan att korsa ån, för den fick också gå en kilometer uppströms för att hitta sin kaj på den holländska sidan.

Ed på Emsfärjan (1970)

Ed på Emsfärjan (1970)

När vi så kom över till Ditzum, hade solen helt försvunnit igen bakom molnen.

Vi nalkas Ditzum, Emsfärjan (1970)

Vi nalkas Ditzum, Emsfärjan (1970)

Först skulle alla medpassagerarna komma av färjan, och då först kunde jag backa (!) vår bil upp på torran land.

Före avbackningen från Emsfärjan, Ditzum (1970)

Före avbackningen från Emsfärjan, Ditzum (1970)

Vi kom så väl ihåg hur noga det hade gått till vid gränskontrollerna mellan Belgien, Holland och Tyskland i andra riktningen. Här var det ingenting, varken i Petkum på tyska sidan eller i Ditzum här i Holland! Antagligen var den här lilla färjan såpass lokal att inget utsocknes folk som vi någonsin hade hittat hit.

Nu var det 60 kilometer till Groningen, enligt en skylt – vi kände att vi behövde vara omgivna av en ordentlig stad efter en dag ute så här på vischan. Den lilla biten till Groningen skulle vi lätt klara av. Nu började vårt tredje besök i Holland för Ed och mig på den här semesterresan!

Annonser
Published in: on 2014/03/14 at 21:13  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: