Inlägg 2.153: 29 maj 1970

Bensinpumpsuppsökningskartskissotillräckligheten

Ed och jag hade efter bara tre dagar i Amsterdam blivit så hemtama att det kändes riktigt svårt att bryta upp och ge oss av därifrån. Jag tänkte på hur litet av detta vi kände när vi reste hem från, säg, S:ta Korset efter en dryg vecka där. Skillnaden berodde nog mest på att här i Amsterdam var det så oändligt mycket mera som pockade på att bli uppmärksammat. Vi hade bara gjort en bråkdel av allt som var värt vårt nyfikna intresse.

Men när klockan blev 10.00 på fredagen var vi i alla fall färdiga att resa hem och återupptäcka Nya York. Vi hade ätit hotellets stadiga frukost, så att vi skulle klara oss till flygplanets sena lunch vid 15-tiden, betalat vår hotellräkning – som jag tyvärr inte har kvar och därför inte kan visa upp eller ens redogöra för rumspriset – ramlat nerför trapporna med allt vårt pick och pack och placerat det i bilen, som troget väntade på oss vid kanalkanten..

Bilen var naturligtvis glad över att inte längre behöva stå där ensam och övergiven. Här stuvar Ed i sin nyköpta pullovertröja in bagaget i bilen för den lilla körningen till Schiphols flygplats. Nåja, ensam hade vår bil inte varit – den hade stått där i tre dygn med samma bilkollegor omkring sig hela tiden. Andra bilande turister hade helt uppenbart haft samma tanke som vi, nämligen att om man använde sin bil så skulle man troligen inte hitta någon parkeringsplats för den efteråt. Jämför gärna denna bild med den bild som jag tog vid vår ankomst på tisdagen – varenda bil stod kvar på samma plats runt om vår röda VW (se inlägg 2.137). Det ser faktiskt ut som om också mopeden under trädet stod kvar på samma ställe.

Ed packar bilen för avfärden till flygplatsen, Amsterdam (1970)

Ed packar bilen för avfärden till flygplatsen, Amsterdam (1970)

Det var lätt att hitta till flygplatsen, för alla skyltar pekade dit. Och när vi hade svängt in på flygplatsinfarten såg vi strax den 26-kronor-per-dag-skylt (eng. $5 a day sign), som stod klart utmärkt på den kartskiss, som vi hade fått från Hertz vid vår ankomst två veckor tidigare.

Hertz enkla kartskiss för att hitta deras bensinpump, Schiphol, Amsterdam (1970)

Hertz enkla kartskiss för att hitta deras bensinpump, Schiphol, Amsterdam (1970)

Kartskissen visade sig vara klarare och tydligare än den verklighet som den avbildade. Enligt skissen skulle vi göra en högersväng vid skylten och snart därefter ännu en sväng till höger. En bit längre fram skulle vi svänga till vänster och sedan köra en bra bit innan vi skulle ta av till vänster i ett gathörn eller liknande. Därefter skulle vi köra rakt fram en avsevärd sträcka innan vi tog av till höger och sedan köra en bra bit framåt, tills vi hamnade vid Hertz bensinpum för påfyllning.

Det fanns ju inga som helst väglängder angivna på skissen. Var de inritade svängarna och avtagsvägarna befann sig berodde helt på hur långt man skulle köra innan man svängde. För varenda inritad sväng hade vi minst tre möjliga svängar att välja mellan, och ingenstans stod det en enda skylt om någonting.

Annonser
Published in: on 2014/04/22 at 06:28  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: