Inlägg 2.160: 1 jun 1970

Biplansdekorationshemlighållandet

Vad som annars stod på tapeten för oss på kontoret var att vi återigen skulle flytta. Utan att jag hade varit klart medveten om det, så hade IBM bara hyrt våra lokaler på Nyayorkplatsen 4 på ett år, för man hade redan då skrivit långtidskontrakt för IBM-kontoret i en annan byggnad, som inte hade blivit färdig i tid. Det året hade nu gått till ända, den nya byggnaden var färdig för inflyttning, och nu skulle det strax ske.

Flyttningen skulle göras över veckoslutet i mitten på juni, alltså om två veckor. Eftersom vi alla just hade gått igenom en flyttning skulle det den här gången inte bli så oändligt mycket antika dokument att gå igenom och slänga bort. Och liksomn förra gången skulle flyttningen bara komma att gälla ett par kvarter bort – det nya kontoret skulle ligga vid Vattengatan precis som vår tillfälliga boning vid Nyayorkplatsen.

Vi skulle flytta till den 21:a våningen i Vattengatan 77, och där skulle vi förstås få helt ny inredning, heltäckande matta och annat sådant som är trevligt när man är där. Men, som du väl vet, vårt försäljningsjobb var ju sådant att vi nästan aldrig skulle vara på vårt kontor – vi hade en stående order på att vistas hos våra kunder nästan jämt. Fast vem vet – för 175 kronor i timmen skulle vi kanske bli för dyra för kunderna, och då kunde den fina inredningen på IBM-kontoret komma väl till pass.

Vattengatan 77 hade ett flygplan på taket. Detta var något som inte bekantgjordes för oss, och ingen hade ändå tillträde upp till taket. Jag själv fick inte veta något om detta flygplan förrän decennier senare, då internet kom till, och då bara av en ren slump. Byggnaden var bara 26 våningar hög, och det var relativt lågt för Nya Yorks finansdistrikt på södra Manhattan. Husägarens hjärta gick ut till alla dem i de angänsande skyskraporna, som skulle komma att titta ut genom sina fönster och bara se trista luftkonditioneringsinstallationer därnere på taket till Vattengatan 77. Därför piggade han upp sitt tak just för dem med en modell i naturlig storlek av ett biplan från första världskriget. Det placerade han på en grön startbana – kantad med lampljus nattetid. Och eftersom startbanor måste vara numrerade för att kunna identifieras från luften så kom det förstås att stå ’77’ på startbanan på taket till vårt tillblivande kontor.

Biplan och startbana på taket till Vattengatan 77, New York (internet)

Biplan och startbana på taket till Vattengatan 77, New York (internet)

På internet har jag också hittat en närbild av planet, och på den ser det ganska så illa medfaret ut. Men eftersom taket inte tillät besök, så kunde biplanet bara ses på ett väl tilltaget avstånd, och då höll det sannerligen måttet. Det stod däruppe långt innan vi flyttade in, och vi visste ingenting om det.

Närbild av biplanet på taket till Vattengatan 77, New York (internet)

Närbild av biplanet på taket till Vattengatan 77, New York (internet)

Annonser
Published in: on 2014/04/29 at 08:23  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: