Inlägg 2.188: 31 jul 1970

Storstadsintroduktionsplanläggningen

Väl installerad på sitt hotell – jag vill minnas att det var hotell Wellington, för det var där som svenskar på besök i Nya York alltid verkade att hamna – ringde Bill Olofsson upp mig på fredagskvällen.

Hotell Wellington, New York (internet)

Hotell Wellington, New York (internet)

Vi diskuterade hur han skulle sätta ihop sitt program för dagarna i Nya York. Han hade läst upp sig ordentligt om staden och hade redan klart för sig precis vad han ville göra. Han tänkte ta en rundtursbuss till allt sevärt, besöka Förenta Nationerna, ta en båttur runt Manhattan, se Metropolitans konstmuseum, vandra runt i Centralparken, se en föreställning på Radio City Music Hall, och åka upp i den högsta skyskrapan för att se på utsikten därifrån.

Vad Bill Olofsson skulle utforska, New York, 1970.talet (internet)

Vad Bill Olofsson skulle utforska, New York, 1970.talet (internet)

Jag hade haft en egen lista med några av dessa göromål redo i bakfickan för honom, men enbart att höra alla dessa välbekanta turistmål i en enda lång rad fick min hjärna att bäva av trötthet. Oj, så mycket att göra – så många köer – så mycket jäkt. Och det lustiga var att hans röst inte förrådde ett uns av hänryckning inför dessa dagar av utforskning – han läste bara helt monotont upp sin att-göralista för de fem dagarna.

Exempel på en att-göra-lista (internet)

Exempel på en att-göra-lista (internet)

Jag kom att tänka tillbaka på vår tripp till Norge tillsammans för länge sedan. Jag hade glömt bort att han pliktskyldigast hade gjort allt vad en turist skall göra för att få ut det mesta av sin resa. Han kom aldrig spontant på någonting att göra – eftersom det var jag som körde skotern blev det jag som plötsligt svängde in på någon avtagsväg som kanske skulle leda någonstans intressant.

Nu hade han redan sin lista, och den var tillräckligt lång, så det fanns då rakt ingen anledning för mig att lägga till någonting. Nu gällde det bara att sortera hans uppdrag. Jag sade genast att Radio City Music Hall skulle bli det första, för just lördagsmorgonen var det bästa tillfället under veckan – samma program som alltid, men utan köer och med låga biljettpriser. Bill hade inte alls tänkt sig den tidpunkten men såg fördelarna med den och gick med på idén. Vi skulle träffas utanför biografen, alldeles nära hans hotell.

Jag hade förstås tänkt ha Ed med mig på en del av vad vi skulle göra tillsammans, men det borde bli söndagen – på lördagen skulle Bill och jag återbekanta oss med varandra, och det skulle gå bäst på egen hand och med svenska som språk. Efter lördagen skulle jag också veta hur Bills program skulle passa Ed, så att det inte skulle bli till en enda stor gäspning.

Published in: on 2014/05/27 at 20:19  Kommentera  

Kommentera

