Inlägg 2.195: 2 aug 1970

Människolitenhetsdemonstrationen

Det var fortfarande tidigt på eftermiddagen när vi så småningom hade tagit oss fram till Naturhistoriska museet. Det låg på Centralparkens västra sida – fast utan att göra intrång i parkens grönska på samma sätt som Metropolitanmuseet gjorde på parkens östsida.

Bill hade inte fått en yxa i huvudet eller ens ett litet nyp i stjärten under alla våra tunnelbaneresor under söndagen, så nu hade han kommit att acceptera tunnelbanan. Men troligen inte utan ledsagare – ännu så länge i alla fall.

Museet var  stort nog att passa bra in i Nya York. Jag hade varit där några få gånger – säg ‘två’ – och jag var glad att nu få en anledning att komma dit igen.

Naturhistoriska museet, New York (internet)

Naturhistoriska museet, New York (internet)

Naturligtvis kunde Bill inte ens försöka se allt som fanns därinne, så han vände sig till mig för att få råd. Jag sade att de hade uppstoppade djur av alla slag, från elefanter till råttor, men att det var en annan sorts avdelning där som alltid slog mig med häpnad. Det var hopfogade skelett av dinosaurer, och sådana hade jag aldrig sett i Sverige. Jag visste inte ens att det fanns sådana någonstans innan jag kom hit första gången.

Skelett av dinosaurer, Naturhistoriska museet, New York (internet)

Skelett av dinosaurer, Naturhistoriska museet, New York (internet)

Det var dinosaurernas storlek som jag häpnade över. När jag hade sett bilder av dem, så hade de alltid verkat vara sådär en tre gånger större än människor om de ställde sig rätt upp. Men när man såg hur stora de verkligen hade varit, så förstår man att de aldrig tecknades i den storleken – människor intill dem på bilden skulle då se ut som små kryp, och inga barn kunde ens fantisera ihop någonting så mycket större än dem själva.

Eftersom detta var det sista som Bill hade på sitt dagsprogram stannade vi kvar tills museet hade fått nog av oss, och sedan gick vi och åt middag tillsammans. Vi gick söderut inne i Centralparken och följde sedan Broadway söderut tills vi fann ett lämpligt matställe.

Under måltiden berättade Bill vad han skulle göra under resten av dagarna. För måndagen hade han på egen hand hittat en heldagsrundtur i buss som passade honom, för han skulle då få se ‘allt’ från bussen och även gå in och titta på en del sevärdheter som vi inte hade hunnit med. Det lät ju bra. På tisdagen skulle han ta den där båtturen runt hela Manhattanön på tre timmar. Förståndigt. På onsdagen hade han bara morgonen ledig, och då skulle han gå till Nyayorkbörsen, som ju skulle vara snabbt avklarad. Precis.

När Bill berättade om sina planer, satt jag och tänkte jag på hur skönt det skulle bli att nu inte längre vara tvungen att verka vara lika hetero som Bill. I Norge hade det varit lätt nog, för då var jag ju ingenting.

Published in: on 2014/06/09 at 06:57  Kommentera  

Kommentera

