Inlägg 2.199: 9 -18 aug 1970

Dubbelhelikopteriseringskamouflagemetoden

Själv blev jag inte utan ström någon enda gång, så de behövde nog inte ta till dessa drastiska medel. Men en sak på det området fick Ed och jag känning av. Vårt gamla hyreshus hade inte tillräckligt med tråd för all den ström som gick åt i huset. Ordet ‘tråd’ är väl inte rätt i det här sammanhanget, men det får duga i brist på bättre. När alla i huset kom hem efter arbetet en het sommardag vid 17-tiden och satte på luftkonditioneringen och televisionen och lagade middag på elspisen, ja, då gick spänningen ner så mycket att vårt luftkonditioneringsapparat inte klarade av det. Man satte på den, den körde i gång, det kom en kall pust ur den innan den efter 5 sekunder suckade – så lät det – och gav upp. Den försökte själv att starta igen efter ett par minuter med samma resultat. Framemot 21-tiden var allt OK igen – då lagade ingen mat och då var det litet svalare ute. På natten behövde man ju sova, och då var det inga som helst problem med nerkylningen.

Detta inträffade inte ofta, bara när det var extra varmt, kanske tio gånger under hela sommaren, men naturligtvis just de dagar då man mest behövde svalkan. Av erfarenhet lärde vi oss ju efterhand att då gå ut, kanske på bio, eller till vänner som bodde i ett hus med mera strömtillgång.

Till dem som nu undrar hur vi stod ut med att bo i ett strömfattigt hus är mitt svar att vi älskade vår lya. Men dessutom hade man under alla år i Nya York vant sig vid att det alltid var någonting på tok. Det var det pris som man med glädje betalade för att få bo i mitten av världens mest kända stad.

På tisdagen den 18 augusti kunde jag från mina kontorsfönster med utsikt över Österån se president Nixon komma flygande i helikopter. Det kom faktiskt två likadana, en för att ha i reserv men också för att försvåra sabotage – i vilken av dem befinner sig presidenten? De landade bägge på Murgatans helikopterpir nästan rätt nedanför mig, och Nixon klev ur en av de två helikoptrarna och in i en bil med flaggor och motorcykeleskort. Han var på väg till tidningen Dagens Nyheter som gillade honom och stödde honom i sina ledare. Efter det träffade han sin hustru Pat, som hade kommit till Nya York redan tidigare. De åt middag på någon restaurang och flög sedan iväg igen i samma helikopter. Men den detaljen fick jag inte se – dels var det mörkt då, och dels hade jag gått hem för dagen.

Nixon reste alltid som partiledare och inte som president, men det spelade ju ingen roll, för det såg likadant ut ändå. Jag kom att tänka på att jag hade Nixon och ville bli av med honom, och mina föräldrar hade Palme och ville bli av med honom – och dessutom ville de båda bli av med varandra.

Published in: on 2014/06/12 at 09:25  Kommentera  

Kommentera

