Inlägg 2.215: 2 – 9 okt 1970

Popmusiköverföringsveckoslutet

På det första veckoslutet i oktober lånade Ed en grammofon av sin bror Stanley, så att jag skulle kunna överföra allt jag hade på skiva till ett band. Stanley hade varit i Vietnam – det behöver inte klargöras i vilket ärende – och på hemvägen via Hong Kong passade han på att köpa en hel del saker där, för allting var så otroligt billigt. Bland annat två, jo två, grammofoner, så han kunde vara utan en av dem ett litet slag.

När veckoslutet var över hade jag på band en skiva med Lasse Dahlquist och en med gruppen Swe-Danes, där Alice Babs ingick.

Lasse Dahlquist, Skivomslag (internet)

Lasse Dahlquist, Skivomslag (internet)

Gruppen Swe-Danes, Skivomslag (internet)

Gruppen Swe-Danes, Skivomslag (internet)

Också en skiva med stjärnor på Berns salonger under 100 år och tre skivor med Povel Ramel.

Povel Ramel (internet)

Povel Ramel (internet)

En liten skiva med sånger från musikalen ‘Hur man lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig’ och även de tre skivorna som jag just hade fått i present till födelsedagen. Det är lustigt att märka att jag redan vid 36 års ålder intresserade mig bara för popmusik som redan hade haft sin tid och inte alls för nya schlager. I dag har jag ju mycket mera musik på hyllorna – och det mesta är svensk musik från tiden innan jag flyttade till Amerika.

Bandet tog nästan ingen plats jämfört med alla dessa skivor, och vi hade det ju litet trångt. Jag kunde inte med att kasta bort originalskivorna, så nu fick jag förvara både band och skivor av samma sak. Men med tiden skulle väl det problemet lösa sig på något sätt.

Ingen visste ens om att det existerade, men Amerika hade faktiskt ett kommunistparti i likhet med de flesta andra länder. Partiledaren hette Gus Hall –, och nu i början av oktober kom både han och partiet plötsligt på tapeten.

Valaffisch for Gus Hall, 1972 (internet)

Valaffisch for Gus Hall, 1972 (internet)

Han hade nämligen köpt sig en lott i delstaten Nya Yorks lotteri för 15 kronor, antagligen för att vinna pengar. Enligt vinstplanen hade lotteriet färre än hundra vinster, av vilka den högsta löd på 5,17 miljoner kronor – uttryckt i dollar var det jämnt en miljon – och nästa vinst på 517.000 kronor. Resten av vinsterna var bara små tröstsummor, och Gus Hall vann nu 2.585 kronor. Han fick illa kvickt förklara för pressen att dessa pengar inte skulle göra honom till kapitalist – vilket förvisso var helt sant. Men är man kommunistledare så gäller det att tänka sig för i allt man gör, så att man inte ger hugg på sig. I presidentvalet 1972 fick Gus Hall 0,03% av rösterna. Han köpte nog inga fler lotter.

På fredagen den 9 oktober kom mitt första amerikanska pass i ett brev på posten, inte rekommenderat eller någonting. Tänk om det hade kommit bort! Men nu hade jag det och kunde resa vart jag ville, precis som på det tidigare svenska passet. Dock inte till Kuba nu längre. Världen hade krympt samman.

Published in: on 2014/06/24 at 01:53  Kommentera  

Kommentera

