Inlägg 2.300: 2 – 4 jan 1971

Slottsparkskanadagåsmatningsorgierna

Helena bjöd oss också på middag, inte bara eftermiddagskaffe, bevare sig väl, men sedan for vi hem rätt tidigt. Pappa visste att det var is på vägen och ville ta det lugnt i krökarna. Och vi kom hem utan någon nämnvärd sladd på bilen – pappa var van vid Mustangen nu efter tre eller fyra år på de svenska vägarna. När vi inte pratade i ett kör så satt jag och tänkte drömmande på Ed, som just nu satt i sitt plan över Atlanten.

När vi nalkades Örebro var klockan i Nya York ungefär 15.00, och Ed borde vid det laget ha klarat av pass- och tullkontrollen på Kennedyflygplatsen. Nu skulle han först hem till 351:an, ringa upp sin familj för att se att allting var bra hos dem. Men sedan skulle han säkert stanna hemma och koppla av efter den långa resedagen, troligen lägga sig redan vid 18-tiden – midnatt enligt hans egen europadagsrytm – och sova gott fram till söndagsmorgonen. Först då skulle han ha ork att ta tunnelbanan upp till Bronx.

”Vad sitter du och tänker på?” undrade mamma. ”Du är så tyst.”

”Jag tror minsann att jag dusade till”, värjde jag mig med. Jag kunde ju inte avslöja att jag hade varit tillsammans med Ed ett litet tag just nu ute på Närkeslätten.

Men när vi hade kommit hem var jag verkligen så sömnig att jag tackade nej till en kopp te, kramade om mamma och tackade pappa för en trevlig dag med fin åkning i hans underbara bil – och hoppade rätt i dyschan och somnade bums.

På söndagen var det 10 grader kallt, blek sol genom tunna moln, ingen blåst, och inte heller någon snö på marken. Kort sagt var det en perfekt dag att gå till Slottsparken och mata de stackars Kanadagässen med sina röda, nakna fötter och hungriga magar. Vi styckade en gammal brödlimpa i sväljbara bitar – de har ju inga tänder, stackarna – och fyllde med dem några plastpåsar. Iförda tjocka rockar och halsdukar matade vi dem alla, och fyra fina bilder fick vi av evenemanget.

Mamma och pappa matar gässen, Slottsparken, Örebro (1971)

Mamma och pappa matar gässen, Slottsparken, Örebro (1971)

Mamma och pappa matar gässen, Slottsparken, Örebro (1971)

Mamma och pappa matar gässen, Slottsparken, Örebro (1971)

Matar gässen med mamma, Slottsparken, Örebro (1971)

Matar gässen med mamma, Slottsparken, Örebro (1971)

Matar gässen med mamma, Slottsparken, Örebro (1971)

Matar gässen med mamma, Slottsparken, Örebro (1971)

Jag hade för vana att trotsa mammas enträgna maning att ta taxi till stationen. Jag ville alltid gå den lilla biten – varken Ed eller jag tog någonsin taxi i Nya York – men nu var det 16 grader kallt klockan 06.45 på måndagsmorgonen och dessutom alldeles säkert förfärligt halt på osandade trottoarer. När bilen kom sade jag ett sista tack och adjö och gav mig iväg för att äntligen få träffa Ed efter två väl använda veckor på vart sitt håll.

På väg till New York klockan 06.45, Skyttegatan, Örebro (1971)

På väg till New York klockan 06.45, Skyttegatan, Örebro (1971)

Tåget gick direkt till Göteborg. Där tog jag taxi igen – hade inte tid att söka efter någon flygbuss – och fick sedan litet tid att slappna av på Torslanda. Sedan Kastrup med två wienerbröd och en kopp choklad före ombordstigningen klockan 15.00 på den jättelånga DC-8:an.

Published in: on 2014/11/21 at 02:51  Kommentera  

Kommentera

