Inlägg 2.314: 15 – 17 jan 1971

Strejkkonsekvensförutsägelseomöjligheten

Under den korta polisstrejken rapporterades det 14.000 brott per dag i Nya York, jämfört med 19.000 under normala dagar – då polisen var i fullt arbete med att förhindra brott. Den så kallade ‘tysta majoriteten’, alla de som hade tyckt att de ‘skrikande massorna’ skulle hållas i schack av mer polisingripanden, fick därmed möjlighet att upptäcka att de kanske rentav hade tyckt fel.

Newyorkpoliser, 1940 (internet)

Newyorkpoliser, 1940 (internet)

I december månad just dessförinnan hade staden också haft en taxistrejk. Man hade förutsett en fasansfull situation med gatorna igenkorkade av privatbilister som hade tagit den egna bilen till hjälp nu när de inte kunde åka taxi. Visst blev det rörigt ibland under strejktiden, men en månad efteråt rapporterade taxiföretagen att de då hade mellan 5 och 10 procent färre körningar. Orsaken till det var att många av deras kunder hade upptäckt att tunnelbana och buss var mycket billigare och ofta även snabbare. Och med färre taxibilar på gatorna blev resultatet av strejken också att trafiken kunde röra sig snabbare.

Taxibilar på New Yorks gator (internet)

Taxibilar på New Yorks gator (internet)

Det är inte alltid den första reaktionen som visar följderna av en oplanerad händelse. Eller på god svenska: ”Det finns inget ont som inte har något gott med sig” eller ”Heliga kor faller ner från hyllan.”

Heliga kor (internet)

Heliga kor (internet)

Lördagens tio minusgrader kändes som en värmebölja efter den kylslagna veckan, men jag kryade på mig inomhus efter tarminfluensan i gott medvetande om den vansinniga idén att åka skidor på söndagen – utomhus. Ed och jag satt mest och drömde om en resa till Galapagosöarna framemot hösten, dessa orörda öar med vilda havsdjur långt ute i Stilla havet utanför Ecuadors kust. Vi hade haft dem i tankarna redan år 1969, men då var trafiken dit för turister helt oorganiserad – numera skulle det visst gå en turistbåt dit ut två gånger i veckan.

Galapagosöarna (internet)

Galapagosöarna (internet)

Och följande vinter kanske Kenya och Tanzania. Vi måste ha känt att vi behövde komma ifrån kölden och civilisationen ordentligt då och då. Och för att drömma behövde man bara Nya York Times resebilaga.

Bokstaven 'T' i New York Times (internet)

Bokstaven ‘T’ i New York Times (internet)

Upp i ottan på söndagen. Jag kände mig faktiskt ‘normal’ nu. Det var svalt ute men torr luft. Halvsov på bussen. När jag slog upp ögonen kände jag ibland igen vad vi passerade. Catskills Skidcenter låg ju i för oss välkända trakter.

Jag åkte utför många gånger, men ibland sände jag upp Ed för en runda på egen hand, så att jag kunde få vistas inomhus i några minuter – det var 18 grader kallt, och det vid foten av berget.

Ed var mycket bättre på skidor nu efter två veckors dagliga duster i S:t Anton. Mycket bättre än jag. Men han hade ju ungdomen – två hela års skillnad mellan oss. Och han var också mera road av skidåkningen. Jag var mera road av Ed.

Published in: on 2014/12/05 at 06:59  Kommentera  

Kommentera

