Inlägg 2.335: 28 feb – 1 mar 1971

Kontorsbytesdatumfastställandet

I Mombasa – och där skulle vi naturligtvis hyra en Landrover och se oss omkring hellre än att bara sola och bada i strandträngseln – från tisdag kväll till måndag morgon, flyg till Nairobi på måndag morgon, i Nairobi – och där skulle vi förstås också hyra en bil och åka runt i naturparkerna – från måndagen till tisdagen en vecka senare, flyg till Entebbe i Uganda med byte där till flyg till Murchisonfallens (eng. Murchison Falls) nationalpark på tisdagen, båtfärd på Nilen bland krokodiler, elefanter och flodhästar, ocn sedan flyg tillbaka till Entebbe i tid för middagsmål och nästan mitt i natten flyg tillbaka till Nairobi på onsdagen, och slutligen flyg tillbaka till Nya York via Zürich på torsdagen.

Det hela lät otroligt lockande och något alldeles annorlunda. En liknande resa skulle normalt kosta 5.000 kronor för en tre veckor lång rundresa i Östafrika plus 4.000 kronor för flygresan dit och tillbaka. Det var flygbolaget som behövde passagerare och därför bjöd på så mycket för i stort sett samma pris som för bara en vanlig returbiljett. Troligen fick flygbolaget också hjälp till detta från sina ägarstater Kenya, Tanzania och Uganda, som förstås ville fånga in turister.

Ed och jag skulle naturligtvis göra den resan tillsammans, och den skulle kosta oss så gott som alla dagar som vi kunde ta ut som semester för hela året. Vi hoppades verkligen att det hela kunde bli av någon gång i februari 1972. Men det var ett helt år kvar dit, och allt kunde ju ändras. Se bara hur våra planer på Galapagosöarna gick i stöpet – läs ‘blev uppskjutna på obestämd tid’.

Men för år 1971 gällde tills vidare England fram på höstkanten.

På stapplande steg tog jag mig till kontoret på måndagsmorgonen, och bara jag tog det lugnt – vilket jag kunde göra på mitt nya jobb – så gick det bra. Äntligen var jag helt frisk igen! Och snart kunde jag hugga i ordentligt både med min programmering och med min inlärning av hur hela projektet skulle synkroniseras efter Bob Freilich.

Ed fick besked om att hans arbetsplats skulle flyttas till Morristown på tisdagen den 9 mars, så han hade nu fullt schå med att packa sina arbetstillbehör i kartonger för att transportars till Morristown under veckoslutet. Måndagen skulle han få sig gratis tillgodo – han behövdes inte därute mitt i röran.

Tåglinjen mellan Hoboken och Morristown (internet)

Tåglinjen mellan Hoboken och Morristown (internet)

Published in: on 2014/12/25 at 10:20  Kommentera  

Kommentera

