Inlägg 2.339: 9 – 10 mar 1971

Undersökningssjukhusvistelsebegynnelsen

I Morristown fick Ed ett identitetskort med bild. Jag hade det i mina händer för bara en kort tid sedan, men nu är det försvunnet. Därför lägger jag nu i stället in hans identitetskort från 14 år senare, när Allied slogs ihop med ett företag som hette Signal. Han är alltså 14 år äldre på den här bilden än vad han var när han gjorde sin första resa till Morristown den 9 mars 1971. Mycket vatten skulle komma att flyta förbi i Hudsonfloden under dessa 14 år och mycket skulle hända under den tiden med både Ed och Morristown, men det kommer vi till i proper ordning.

Eds identitetskort, fast 14 år senare vid 49 års ålder, Morristown, 1985

Eds identitetskort, fast 14 år senare vid 49 års ålder, Morristown (1985)

På onsdagsmorgonen kramade jag om Ed extra länge, för även om vi skulle komma att ses snart igen så bleve det nog inte tillfälle till omfamningar nu på länge. Och så reste han till Morristown och några timmar senare begav jag mig till Kolumbussjukhuset. Jag var väl bekant med det sedan tidigare (se inlägg 498-509). Det låg på 19:de gatan mellan Andra och Tredje avenyerna, alltså helt diagonalt från 351:an och därför utan förbindelse med buss eller tunnelbana, som på Manhattan mestadels bara gick i nordsydlig och östvästlig riktning. Men det var inte så förfärligt långt att gå dit till fots, och det gjorde jag i det fina vädret trots min malande mage.

Denna bild från i dag är den enda som jag har lyckats finna av Kolumbussjukhuset på hela internet. Skyskrapan till vänster fanns inte alls år 1971. Sjukhuset har i dag slagit igen för att byggas om till bostadshus, och för att tjäna som reklam för lägenheterna i det har man försett denna enda bild av sjukhuset med en pratbubbla med en liten bild av ett framtida rum därinne i det. Jag har suddat ut rummet, men pratbubblan är kvar.

Columbussjukhuset med tömd pratbubbla, New York (internet)

Kolumbussjukhuset med tömd pratbubbla, New York (internet)

Tro nu inte att jag bäddades ner omedelbart efter ankomsten och fick den kärleksfulla vård som jag behövde. Nej, det fanns ingen ledig säng tillgänglig, och jag fick sitta i över tre timmar i ett väntrum och läsa min Nya Yorks Tidender, som jag förståndigt nog hade köpt med mig. Men när det blev en säng ledig, så fick jag den – och den råkade stå på en avdelning för alkoholistbehandling. Det låter ruskigt, men det var faktiskt inte alls otrevligt.

Om någon hade varit ute på en lång rad supkalas och till slut insett att han inte kunde fortsätta på det viset, då kunde han ta kontakt med föreningen Anonyma alkoholister (eng. Alcoholics Anonymous) eller AA. De kunde ofta omedelbart få in honom på ett sjukhus i 5 dagar för avgiftning och undersökning. Där fick han då inte ha någon kontakt med yttervärlden, och när han sedan kom ut så kunde han frivilligt bli omhändertagen av AA, som helt bestod av forna alkoholister.

Organisationsmärket för Anonyma Alkoholister (internet)

Organisationsmärket för Anonyma Alkoholister (internet)

Published in: on 2014/12/28 at 08:21  Kommentera  

Kommentera

