Inlägg 2.344: 16 mar 1971

Medpatientsjukdomen

Det var en skön dag i en skön säng, och televisionen förblev avstängd. Men mot kvällen fick jag sällskap. En 64-årig man rullades in och lades i sängen bredvid. Han såg ut att vara i 50-årsåldern och hade opererats på morgonen i ena benet för något cirkulationsproblem. Han hade legat i intensivvård under dagen, och nu var han bra nog att ligga på en vanlig avdelning. Han var talför och pigg och sade att detta inte var den första gången som han hade gått igenom den här operationen. Och ändå gick det inte ett dygn innan han var på cigarretterna igen! Jojo!

Annons för Marlborocigarretter, 1971

Annons för Marlborocigarretter, 1971

Ed kom som vanligt till mig på en liten stund på kvällen, och han hade med sig ett brev från mamma. Jag hade ju inte skrivit ett knäpp om sjukhuset, så jag var nyfiken på vad det innehöll. Om hon hade vetat om mitt tillstånd skulle brevet vara fyllt med förebråelser och goda råd, men nu skulle jag i alla fall slippa det.

Ed tyckte att jag nu hade fått det trevligt igen, men han kunde inte fatta att de återigen hade gjort fel med röntgentabletterna.

Brevet började med precis samma tankar som jag hade delgett henne tidigare. Att jag hade alldeles för mycket smååkommor, och det oroade henne lika mycket som mig. Men hon hade en förklaring och därmed en lösning, vilket jag inte alls hade.

”Du tål inte klimatet i Nya York, och du sköter dig inte som du skall. Det är inte meningen att pjoska med sin hälsa alltid, men att göra som du gör är direkt skadligt. Du har flera gånger berättat att du har varit dålig, haft feber, ont i halsen eller magen, och så åkte du ibland till Puerto Rico, ibland till badstränder någon annanstans, och du badade och kände dig bättre, och sedan vid hemkomsten var du riktigt sjuk. Sådant går inte i längden, du undergräver din hälsa och åkommorna kommer oftare och oftare.

”Klimatet i Nya York är erkänt DÅLIGT. Ja, säger du, men massor med människor bor ju där. Visst gör de det, men alla som har råd bor i förorter eller bor i stan och har ett ställe utanför, dit de flyr på fredag kväll till måndag morgon, för att överleva. Jämför dig inte med Ed. Han är född i Nya York och hör till en annan ras som tål tropiskt klimat. Du reser med honom till tropikerna, solar hela dagarna och lever som en inföding och glömmer att du är född i norden och att hela din organism är ‘daterad’ för helt andra förhållanden.”

(Brevet fortsätter)

Published in: on 2015/01/05 at 11:50  Kommentera  

Kommentera

